نقشه عجیب برای جیب مسافران عتبات عالیات/ کیش ایر بلیط برگشت را فروخت، بلیط رفت را لغو کرد
با نزدیک شدن به روز عرفه، تقاضای ایرانیان برای پرواز به شهرهای عراق و زیارت عتبات عالیات افزایش یافته است. اتفاقی که سوءاستفاده برخی ایرلاینها از این شرایط را به دنبال داشت. به عنوان مثال کیش ایر که اقدام به فروش بلیط رفت و برگشت تهران و نجف برای روزهای 22 و 24 خرداد 1404 کرده بود، در اقدامی عجیب بدون آنکه بلیطهای برگشت را لغو کند، به مشتریان خود از لغو بلیطهای رفت خبر داد.
به گزارش تجارت نیوز، کیش ایر که خود را دومین شرکت بزرگ هواپیمایی ایران از لحاظ جابهجایی مسافر میداند، چند روزی است که هیچگونه پشتیبانی تلفنی و اینترنتیای انجام نمیدهد؛ اما اصل ماجرا چیست؟
اقدام عجیب کیش ایر در فروش بلیط عتبات عالیات
با ورود به ماه ذیالحجه که شیعیان آن را ماه نیایش مینامند، تقاضای ایرانیان هم برای سفرهای زیارتی رشد چشمگیری پیدا کرده است. از این رو بسیاری از شرکتهای هواپیمایی و ایرلاینها، برنامههای پروازی بیشتری برای رفت و برگشت شهرهای زیارتی تدارک دیدهاند.
کیش ایر نیز پیش از این چند برنامه خارج از نوبت برای مسافران عتبات عالیات گذاشت و اقدام به فروش بلیط کرد. اما پس از تکمیل فروش بلیطهای رفت و برگشت در اقدامی عجیب و ناگهانی و به صورت یکطرفه بلیطهای رفت را لغو کرد تا فقط بلیطهای برگشت در دست مشتریان بماند.
به عنوان مثال این شرکت با ایجاد و برنامهریزی پرواز شماره 6051 اقدام به فروش بلیط تهران به نجف برای تاریخ 22 خرداد سال جاری کرد. طبیعی است که تقریباً تمام مسافران پس از زیارت عتبات عالیات قصد بازگشت به کشور را داشته باشند و طبق روال در همان زمان خرید بلیط رفت، بلیط برگشت را هم تهیه کنند.
بر همین اساس این شرکت، برای روز شنبه 24 خرداد نیز برنامه پرواز نجف به تهران با شماره 6050 برقرار و اقدام به فروش بلیط آن کرد. اما پس از تکمیل ظرفیت پروزهای رفت و برگشت، ناگهان پیامکی به مسافران با محتوای لغو بلیط رفت با شماره پرواز 6051 ارسال شد.
البته لغو پرواز هم از سوی کیش ایر اعلام نشد و شرکت فروش بلیط فلای تودی چنین پیامکی را به خریداران فرستاد. فلای تودی در پاسخ به مشتریان اعلام کرد پرواز از سمت کیش ایر لغو شده و آنها دخل و تقصیری در این ماجرا ندارند. بازگشت پول بلیطهای لغوشده نیز به 72 ساعت کاری پس از لغو موکول شد.
آنطور که خریداران بلیط به تجارتنیوز خبر دادهاند، فلای تودی پروازهای شرکتهای هواپیمایی دیگری را به عنوان جایگزین به آنها معرفی کرده که هزینه بلیط هر فرد را حدود 1.5 میلیون تومان افزایش میدهد. بدین ترتیب به نظر میرسد قیمت بلیط سایر ایرلاینها در تصمیم کیش ایر برای لغو پرواز رفت چندان بیتاثیر نیست.
از سوی دیگر، با توجه به اینکه هفته آینده روز عرفه به پایان میرسد و تقاضا برای بازگشت به ایران از عراق بیشتر است، بعید نیست این شرکت هواپیمایی برنامه پروازی خود را بر بازگشت به ایران متمرکز کرده باشد.
اقدام شبههبرانگیز کیش ایر؛ شرکتی که شماره پاسخگویی ندارد!
شاید لغو یا تأخیر یک پرواز با شرایطی که ناوگان هواپیمایی ایران دارد، دیگر به امری طبیعی تبدیل شده باشد، اما اقدام کیش ایر زمانی شبههبرانگیز میشود که تنها به لغو بلیطهای رفت بسنده کرده و برنامه پرواز برگشت همچنان برقرار است.
از سوی دیگر، پشتیبانی تلفنی کیش ایر با شماره 02148680000 چند روزی است که پاسخگوی هیچ تماسی نیست و سایت این شرکت به کندترین شکل عمل میکند. همچنین روابط عمومی این شرکت هم تماس تجارتنیوز را بدون پاسخ گذاشت. تلفن گویای پشتیبانی کیش ایر پس از جمله «لطفاً اندکی تحمل فرمایید»، به طور کلی از دسترس خارج میشود.
سازمان هواپیمایی کشور نیز تاکنون پاسخ روشنی به پیگیریهای تجارتنیوز نداده است. اما همچنان سوالاتی در این ماجرا مطرح است؛ از جمله اینکه اکنون مسافرانی که در تهران هستند با بلیطهای برگشتی که رفتی ندارد، باید چه کنند؟ آنها حتی اگر مجبور به لغو بلیط برگشت شوند، باید 20 درصد از هزینه کل بلیط را بپردازند.
این در حالی است که کیش ایر پس از لغو بلیطهای رفت نهتنها غرامتی به مشتریان نپرداخته، بلکه حتی خود را ملزم به پاسخگویی نمیداند و حالا نیز احتمالاً غرامت بلیطهایی را که مشتریان ناخواسته مجبور به لغو آنها هستند، دریافت کند.
پیش از این چنین ایرلاینهایی فقط اقدام به فروش بلیط رفت میکردند و پس از چند روز با قیمتهای نجومی برنامه پرواز برگشت را به اطلاع مشتریان میرساندند. بر این اساس مسافرانی که به هر ترتیب باید به ایران بازمیگشتند تن به تهیه این بلیطها میدادند، اما اکنون به نظر میرسد آنها درصدد کسب درآمد بدون انجام پرواز هستند.
سود 143 میلیون تومانی کیش ایر از هیچ
با توجه به اینکه تنها قیمت بلیط برگشت حدود هفت میلیون و 133 هزار محاسبه شده، حتی اگر در کمترین حالت 100 نفر اقدام به خرید بلیط کرده باشند، برای لغو آن باید در مجموع حدود 143 میلیون تومان به کیش بپردازند.
از سوی دیگر، فلای تودی پروازهای جایگزینی پیشنهاد داده است که مجموع قیمت رفت و برگشت آن، حداقل یک میلیون و 414 هزار تومان بالاتر از بلیطهای خریداریشده قبلی است. بدین ترتیب اگر خانوادهای ۶نفره قصد زیارت داشته باشند، باید 8.5 میلیون تومان هزینه بیشتری بپردازند.
به هر ترتیب به نظر میرسد مناسباتی مانند عرفه یا اعیاد مختلف، دیگر به محلی برای سوداگری و سودجویی برخی از ایرلاینها و شرکتهای مسافربری تبدیل شدهاند و در این زمینه، کسی خود را موظف به پاسخگویی نمیداند. اتفاقی که نتیجهای جز کاهش اعتماد عمومی مردم ندارد.
برای مطالعه بیشتر مالکیت 28 ساختمان کیش ایر بلاتکلیف است را بخوانید.