اولین موتور سیکلت برقی هوندا با شتاب زیر 3 ثانیه معرفی شد
ارسال شده توسط: پوریا خاکی 14 خرداد 1404 ساعت 20:03
شرکت موتور سیکلت سازی ژاپنی هوندا از اولین محصول تمام برقی خود یعنی Honda WH8000D رونمایی کرد که میتواند آینده این شرکت را به سمت جدیدی هدایت کند و شتاب صفر تا صد زیر 3 ثانیه را تحویل رایدر خود دهد.
شرکت هوندا، نامی که دهههاست با نوآوری و کیفیت در صنعت موتورسیکلت سازی جهان گره خورده، سرانجام پس از به نمایش گذاشتن چندین کانسپت موتورسیکلت تمام الکتریکی در نمایشگاههای مختلف، از جمله رویداد معتبر EICMA سال گذشته در ایتالیا، گام عملی و جدی خود را برای ورود به عرصه تولید انبوه موتورسیکلتهای برقی برداشته است. حاصل همکاری این غول ژاپنی با شرکت موتورسیکلتسازی چینی وویانگ (Wuyang)، محصولی با نام هوندا WH8000D است که به احتمال زیاد در بازار داخلی چین با نام E-VO شناخته خواهد شد. این مدل، اولین موتورسیکلت تمام برقی تولیدی هوندا محسوب میشود که ظاهری شبیه به یک موتورسیکلت واقعی دارد و راه را برای محصولات الکتریکی آتی این برند هموار میکند. هرچند پیش از این اسکوترهای برقی با نشان هوندا عرضه شده بودند، اما WH8000D با سبک طراحی آینده نگرانه کافه ریسر و مشخصاتی که بازار موتورسیکلتهای شهری را هدف گرفته، فصل جدیدی را برای هوندا رقم میزند.
فهرست مطالب
مشخصات فنی موتور سیکلت برقی هوندا WH8000D
با وجود اینکه هوندا WH8000D ظاهری شبیه به موتورسیکلتهای با حجم موتور بالاتر دارد، اما در حقیقت برای رقابت با موتورسیکلتهای ۱۲۵ سیسی درون سوز طراحی شده است. موتور الکتریکی به کار رفته در این مدل، حداکثر قدرتی معادل ۱۵.۳ کیلووات یعنی حدود ۲۰ اسب بخار تولید میکند. این میزان قدرت، عملکردی مناسب برای تردد در مسیرهای شهری و حومه شهر را فراهم میآورد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، حداکثر سرعت این موتورسیکلت در سبکترین مدلهای خود، بین حدود ۱۰۹ تا ۱۲۱ کیلومتر بر ساعت محدود خواهد شد. با این حال، شرکت وویانگ هوندا اعلام کرده است که E-VO قادر است تنها در ۲.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد که شتاب قابل قبولی برای ترافیک شهری محسوب میشود.
یکی از نکات مهم در مورد هوندا WH8000D، مشخصات باتری و سیستم شارژ آن است. این موتور سیکلت در بازار چین با دو گزینه باتری عرضه خواهد شد. در نسخه پایه شاهد استفاده از باتری ۴.۱ کیلو وات ساعتی هستیم که این مدل قادر به پیمایش مسافتی در حدود ۱۱۹ کیلومتر با یک بار شارژ کامل است. وزن این نسخه ۱۴۳ کیلوگرم اعلام شده است. نسخه بعدی یعنی هوندا WH8000D با باتری ۶.۲ کیلو وات ساعت است که وزن بیشتری دارد و برد پیمایشی را به حدود ۱۶۹ کیلومتر افزایش میدهد.
بیشتر بخوانید
در زمینه شارژ، موتور سیکلت برقی هوندا WH8000D با چالشهایی روبرو است. شارژ کامل باتری با استفاده از پریز برق خانگی استاندارد حدود ۲.۵ ساعت زمان میبرد. در صورت استفاده از شارژرهای سطح ۲ با توان پایین، این زمان به حدود ۹۰ دقیقه کاهش مییابد. نکته قابل توجه این است که گزینهای برای شارژ سریع برای این موتورسیکلت در نظر گرفته نشده است که میتواند برای برخی کاربران یک نقطه ضعف محسوب شود.
با این حال، فناوری تعویض باتری به سرعت در حال محبوب شدن در چین و سایر نقاط جهان است. برخی منابع معتبر احتمال دادهاند که E-VO بتواند از فناوری تعویض باتری موجود هوندا بهرهمند شود. این قابلیت به کاربران اجازه میدهد تا باتریها را از موتورسیکلت جدا کرده و در محلی دیگر شارژ کنند، یا مهمتر از آن، باتریهای خالی را با باتریهای کاملا شارژ شده در ایستگاههای تعویض باتری مخصوص، تعویض نمایند. در صورت عدم وجود چنین زیرساختی، برد پیمایشی و زمان شارژ نسبتا طولانی، هوندا WH8000D را به وسیلهای مناسب تنها برای ترددهای کوتاه شهری تبدیل میکند.
با وجود برخی محدودیتها در عملکرد و سیستم شارژ، موتور سیکلت تمام برقی هوندا WH8000D با توجه به قیمت خود، به مجموعه قابل توجهی از فناوریها و امکانات مجهز شده است. این موتورسیکلت دارای دو نمایشگر ۷ اینچی TFT است که وظیفه نمایش اطلاعات حیاتی و همچنین برخی عملکردهای سیستم اطلاعات و سرگرمی را بر عهده دارند. علاوه بر این، دوربینهای داخلی در جلو و عقب نیز برای افزایش ایمنی و ثبت وقایع تعبیه شدهاند. استفاده از دوشاخ جلوی معکوس که معمولا در موتورسیکلتهای با حجم بالاتر دیده میشود، ترمزهای دیسکی و اهرمهای قابل تنظیم، از دیگر ویژگیهای این مدل هستند که آن را به یک پکیج جذاب، به خصوص با در نظر گرفتن قیمت، تبدیل میکنند.
طراحی ظاهری
موتور سیکلت کانسپت هوندا RC-E
طراحی هوندا WH8000D به طور مشخص از کانسپت زیبای RC-E هوندا الهام گرفته است که اولین بار در نمایشگاه موتور توکیو در سال ۲۰۱۱ به نمایش درآمد. موتور سیکلت تمام برقی هوندا E-VO با بهرهگیری از سبک طراحی رترو کافه ریسر، ظاهری خاص و منحصربهفرد دارد. در نمای جلو، یک چراغ گرد و شیک، فلاپهای اسپرت، جاپاییهای عقب کشیده و فرمان با زاویه کم به سمت پایین، همگی المانهایی هستند که به خوبی این سبک طراحی را به نمایش میگذارند. اگرچه برخی منتقدان معتقدند که ظاهر این موتورسیکلت کمی غیر عادی است و به زیبایی و جذابیت کانسپت RC-E با الهام از موتورسیکلتهای مسابقات گرندپری دهه ۱۹۶۰ نمیرسد، اما بدون شک، طراحی آن نسبت به اسکوترهای برقی که تاکنون از خطوط تولید هوندا خارج شدهاند، بسیار چشمگیرتر و قابل توجهتر است. این مدل تلاش کرده تا با حفظ اصالت و نگاهی به گذشته، محصولی مدرن و متفاوت ارائه دهد.
قیمت
بر اساس گزارشها، قیمت موتور سیکلت تمام برقی هوندا WH8000D در بازار چین برای نسخه با باتری ۴.۱ کیلووات ساعت از حدود 4.5 هزار دلار و برای نسخه با باتری سهگانه ۶.۲ کیلووات ساعت از حدود 5 هزار دلار آغاز میشود. این قیمت گذاری، آن را در رده موتورسیکلتهای الکتریکی اقتصادی قرار میدهد.
همانطور که اشاره شد، این موتورسیکلت در ابتدا برای بازار چین طراحی و عرضه شده است. کارشناسان معتقدند که اگر هوندا قصد عرضه جهانی این مدل را داشته باشد، قیمت آن به مراتب بیشتر خواهد بود. در اینجاست که موتور سیکلتهای الکتریکی با ظرفیت پایین مانند این مدل، از نظر اقتصادی با چالش روبرو میشوند، زیرا رقبای درونسوز آنها معمولا راحتتر، با عملکرد مشابه و قیمت کمتری عرضه میشوند. مدلهایی مانند Maeving RM-1، Super Soco TC Max و Kawasaki Ninja Z e-1 نمونههای خوبی از این رقابت هستند.
با این حال، انتظار میرود طیف وسیعتری از موتورسیکلتهای الکتریکی در آینده نزدیک روانه بازار شوند. به عنوان نمونه، شرکت رویال انفیلد امیدوار است با عرضه مدل Flying Flea در اوایل سال ۲۰۲۶، یکی از اولین تولید کنندگان بزرگی باشد که حمل و نقل دو چرخ الکتریکی با قیمت مناسب را ارائه میدهد. هوندا WH8000D را میتوان اولین گام جدی هوندا در این مسیر دانست؛ محصولی که شاید در حال حاضر محدودیتهایی برای بازار جهانی داشته باشد، اما نشان از تعهد این برند به آینده الکتریکی دارد و میتواند زمینهای برای یادگیری و توسعه محصولات پیشرفتهتر در سالهای آینده باشد.