تویوتا اف جی کروز جدید و هرآنچه که از شاسی بلند گردن کلفت ژاپنیها میدانیم
ارسال شده توسط: پوریا خاکی 15 خرداد 1404 ساعت 14:25
انتشار تصاویر رندری از نسل جدید تویوتا اف جی کروز – Toyota FJ Cruiser یکبار دیگر هیجان دیدن این شاسی بلند آفرودی ژاپنی را بالا برد و در ادامه قصد داریم تا از مشخصات فنی تا تاریخ عرضه و خلاصه هرآنچه که از این خودرو میدانیم را در اختیار شما قرار دهیم.
شرکت تویوتا در سالهای اخیر نشان داده است که هیچ ابایی از بازگرداندن نامهای نمادین و بازنشسته خود به خط تولید ندارد و نمونه بارز آن، احیای موفقیت آمیز مدل سوپرا بود. اکنون، به نظر میرسد که یکی دیگر از مدلهای محبوب و خاطره انگیز این غول خودروسازی ژاپنی، یعنی اف جی کروز، در آستانه بازگشتی هیجان انگیز قرار دارد. کشف یک فایل پتنت طراحی توسط تویوتا، که ظاهرا طرحی کاملا توسعه یافته از یک نسخه مدرن اف جی کروز را به نمایش میگذارد، به همراه شایعات و تیزرهای متعدد در سالهای اخیر، آتش اشتیاق طرفداران این آفرودر سرسخت را دوباره شعلهور کرده است. آیا واقعا شاهد تولد دوباره تویوتا FJ کروز جدید خواهیم بود؟ در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز به این سوال پاسخ خواهیم داد.
فهرست مطالب
مشخصات فنی تویوتا اف جی کروز جدید
یکی از مهمترین سوالات در مورد تویوتا اف جی کروز جدید، پلتفرمی است که بر پایه آن ساخته خواهد شد و در این زمینه، گزارشها و گمانهزنیهای متفاوتی وجود دارد. برخی گزارشهای جدیدتر، به ویژه از منابع ژاپنی، حاکی از آن هستند که این خودرو بر روی پلتفرم IMV-0 تویوتا ساخته خواهد شد. این پلتفرم که زیربنای مدلهایی مانند هایلوکس چمپ و نسل بعدی هایلوکس و فورچونر خواهد بود، یک شاسی نردبانی مستحکم دارد. استفاده از شاسی نردبانی مستقل برای علاقهمندان به آفرود یک خبر بسیار خوب است، زیرا دوام و قابلیتهای بیراههنوردی فوق العادهای را به ارمغان میآورد و آن را به رقیبی جدی برای خودروهایی مانند فورد برانکو اسپرت تبدیل میکند.
خودرو کانسپت کامپکت کروز EV
در مقابل، برخی تحلیلگران با اشاره به کانسپت کامپکت کروز EV و تیزرهای قبلی تویوتا از یک شاسی بلند الکتریکی شبیه به لندکروز، معتقدند که تویوتا اف جی کروز جدید یک خودروی تمام الکتریکی خواهد بود. این دیدگاه، آیندهای پاک و بدون آلایندگی را برای این آفرودر متصور میشود.
انتخاب پیشرانه برای تویوتا اف جی کروز جدید به طور مستقیم به پلتفرم آن بستگی خواهد داشت و در این بخش نیز سناریوهای متفاوتی مطرح است. در صورت استفاده از پلتفرم IMV-0، احتمال استفاده از پیشرانههای توربو دیزل ۲.۴ لیتری یا ۲.۸ لیتری چهار سیلندر تویوتا وجود دارد. البته، این نوع پیشرانهها معمولا در بازار آمریکا عرضه نمیشوند. گزینه دیگر میتواند یک پیشرانه بنزینی ۲.۷ لیتری چهار سیلندر باشد که برای برخی بازارها محتملتر به نظر میرسد. در هر صورت، انتظار میرود که سیستم چهار چرخ محرک به صورت استاندارد برای حفظ میراث آفرودی خانواده لندکروز ارائه شود.
بیشتر بخوانید
در صورت استفاده از پلتفرم الکتریکی، همانطور که از نام کامپکت کروز EV برمیآید، این مدل به طور کامل الکتریکی خواهد بود. جزئیات مربوط به قدرت، گشتاور و ظرفیت باتری چنین مدلی هنوز مشخص نیست. با توجه به استراتژی فعلی تویوتا در ارائه گسترده مدلهای هیبریدی، بسیاری امیدوارند که حتی در صورت استفاده از پلتفرم IMV-0، تویوتا حداقل یک گزینه هیبریدی را برای تویوتا اف جی کروز جدید در نظر بگیرد. این رویکرد میتواند تعادل مناسبی بین قابلیتهای آفرود، مصرف سوخت بهینه و کاهش آلایندگی ایجاد کند. با این حال، باید تاکید کرد که هیچکدام از این موارد به صورت رسمی توسط تویوتا تایید نشدهاند.
طراحی ظاهری
همه چیز از کشف یک پتنت طراحی در پایگاه داده سازمان جهانی WIPO آغاز شد. این پتنت که در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ در فیلیپین توسط تویوتا ثبت شده و در مارس ۲۰۲۵ به صورت عمومی منتشر گردیده، اگرچه نامی به همراه ندارد، اما تصاویر رندر شده آن به وضوح یک شاسی بلند جعبهای شکل با ظاهری مدرن و بسیار شبیه به یک تویوتا FJ کروز جدید را نشان میدهد.
در این تصاویر، خودرو دارای طراحی بهروزتری نسبت به اف جی کروز اصلی است. زاویه تندتر صندوق عقب و پروفایل جانبی که یادآور جدیدترین نسل لندکروز که در برخی بازارها با نام پرادو یا لندکروز ۲۵۰ شناخته میشود است، از ویژگیهای آن هستند. نمای جلو نیز ترکیبی هوشمندانه از جلو پنجره کلاسیک اف جی کروز با چراغهای LED مدرن به نظر میرسد. همچنین، گزارشها و تصاویر دقیقتر از پتنت نشان میدهند که این مدل دارای پیکربندی پنج درب، گلگیرهای برجسته، ستون C ضخیم، بخش عقب تقریبا عمودی و یک لاستیک زاپاس فول سایز نصب شده روی درب صندوق است.
جالبتر اینکه، تویوتا تقریبا همزمان با ثبت این پتنت طراحی، حق استفاده از نام لندکروز اف جی (Land Cruiser FJ) را نیز به ثبت رسانده که احتمال ارتباط بین این نام و طرح جدید را تقویت میکند. این موارد را باید در کنار کانسپت کامپکت کروز قرار داد که تویوتا در سال ۲۰۲۲ از آن رونمایی کرد و تصاویر تیزر آن شباهت زیادی به نسخه تعدیلشده همین پتنت دارد. تویوتا حتی در مراسم رونمایی از لندکروز جدید، به صورت زیرکانهای تصویری از یک شاسی بلند جعبهای شکل شبیه به اف جی کروز را در پسزمینه به نمایش گذاشت.
قیمت احتمالی و تاریخ عرضه
در مورد نام نهایی این خودرو نیز هنوز ابهام وجود دارد. آیا شاهد بازگشت نام اف جی کروز خواهیم بود؟ یا تویوتا از نام جدید لندکروز اف جی استفاده خواهد کرد و یا شاید هم با توجه به کانسپت قبلی، نام کامپکت کروز با پسوند EV یا پسوندی دیگر انتخاب شود.
بیشتر بخوانید
زمان عرضه تویوتا اف جی کروز جدید نیز یکی دیگر از موارد پر از گمانه زنی است. برخی منابع از عرضه این خودرو در اواخر سال ۲۰۲۵ به عنوان مدل ۲۰۲۶ خبر میدهند. در مقابل، گزارشهای دیگری حاکی از تاخیر در رونمایی و عرضه تا اوایل سال ۲۰۲۶ هستند و دلایلی مانند مشکلات مربوط به صدور گواهی نامهها، مسائل تولید و حتی تاثیر تعرفههای تجاری را برای این تاخیر ذکر میکنند. با این حال، بسیاری امیدوارند که در نمایشگاه ژاپن 2025، اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر شود. بازار هدف نیز به شدت به مشخصات نهایی، به خصوص نوع پیشرانه بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال، عرضه نسخههای دیزلی در بازار آمریکا بسیار بعید به نظر میرسد و قطعا خاورمیانه، یکی از مقصدهای تویوتا اف جی کروز جدید خواهد بود.
در حال حاضر، آنچه در مورد تویوتا اف جی کروز جدید میدانیم، ترکیبی از سرنخهای محکم مانند پتنتهای طراحی و نام تجاری، و گمانهزنیهای متعدد در مورد پلتفرم، پیشرانه و زمان عرضه است. تویوتا طبق معمول سکوت اختیار کرده و جزئیات رسمی را فاش نمیکند. اف جی کروز اصلی به خودی خود به یک خودروی کلاسیک و محبوب تبدیل شده و بازگشت آن میتواند خبر بسیار هیجان انگیزی برای طرفداران خودروهای آفرود در سراسر جهان باشد. تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا تویوتا واقعا این نام دوست داشتنی را احیا خواهد کرد و اگر چنین است، این آفرودر جدید با چه مشخصات و در چه قالبی به میدان باز خواهد گشت. تا آن زمان، علاقهمندان باید منتظر بمانند و به همان شایعات و تیزرهای گاه و بیگاه دلخوش باشند.