خودارزیابی درس 9 فارسی نهم؛ جواب صفحه 71، 72 و 73
کلیت درس ۹ فارسی نهم به مفهوم تلاش و استمرار برای علمآموزی و خستگیناپذیر بودن در این راه اختصاص دارد. این درس با عنوان راز موفقیت، به علل موفقیت دو دانشمند تاثیرگذار کشورمان، یعنی خواجه نصیرالدین توسی و ابوریحان بیرونی، پرداخته است. در این بخش از ستاره پاسخهای خودارزیابی درس ۹ فارسی نهم را برای شما دانشآموزان عزیز آوردهایم. تا پایان با ما همراه باشید.
پاسخ به خودارزیابی درس ۹ فارسی نهم؛ راز موفقیت
۱. چرا هم کلاسی خواجه نصیر به او لقب «کوه آهن» داد؟
چراکه او را فردی خستگیناپذیر میدانست؛ خواجه نصیر در دوران کودکی و نوجوانی و با وجود اینکه تنها دوازده سال داشت، از زمان خود به نحو احسن استفاده میکرد؛ بخشی از روز را در محضر یک استاد بود و بقیه زمان روزش را پیش استاد دیگری درس میآموخت.
۲. ویژگیهای اخلاقی ابوریحان و خواجه نصیر را مقایسه کنید.
هم ابوریحان و هم خواجه نصیر، در آموختن دانش بسیار پرتلاش بودند و مسائل علمی را پیگیری میکردند تا یاد بگیرند. هر دو دانشمند برای آموزش دیدن و درک و حل مسائل در هر شرایطی بسیار مشتاق بودند.
۳. به نظر شما راز موفقیت، در زندگی امروز، چیست؟
پرتلاش بودن، استفاده از تجربیات دیگران، دنبال یادگیری بودن در تمام شرایط و موقعیتهای زندگی و داشتن یک برنامه منظم و درست برای رسیدن به اهداف خود در زندگی.
شما دانشآموزان عزیز میتوانید از این بخش پاسخ به خودارزیابی درس قبل را بخوانید: پاسخ خودارزیابی درس ۸ فارسی نهم
پاسخ به پرسشهای گفتوگو؛ صفحه ۷۲
۱. خود را به جای خواجه نصیرالدین توسی بگذارید و از زبان او علتهای موفقیتش را بیان کنید.
سلام بچهها. من خواجه نصیرالدین توسی هستم و اگر شما امروز مرا در زمره افراد موفق و دانشمندان موثر در تاریخ میدانید، تنها بهخاطر استعداد ذاتی و نبوغ من نیست؛ من از هر فرصتی برای علمآموزی استفاده میکردم، از تجربیات دیگران بهخوبی بهره میبردم و حتی در دوران کودکی در محضر چندین استاد شاگردی کردم، به تحقیق و یادگیری پرداختم و از زمانم بهخوبی استفاده میکردم. البته ناگفته نماند که پدر همراه و دانای من هم در این سبک زندگی بیتاثیر نبوده است. من بخشی از گفتوگوهایم را با او داشتم و پدرم بهخوبی من را راهنمایی میکرد.
۲. داستان ابوریحان بیرونی را به صورت نمایش در کلاس اجرا کنید.
پس از گروهبندی و تقسیم نقشها بین اعضاء گروه، دیالوگها را بنویسید و برای داشتن اجرایی خوب، چند بار با هم تمرین کنید.
پاسخ به نوشتن خودارزیابی درس ۹ فارسی نهم؛ صفحه ۷۳
۱. نوع رابطه معنایی (ترادف، تضاد) کلمههای زیر را مشخص کنید.
مترادف
فراست، زیرکی
متضاد
جاهل، دانا
متضاد
بلندآوازه، گمنام
متضاد
فروزان، بیفروغ
مترادف
بحث، گفتوگو
مترادف
نقرهفام، سیمگون
۲. مانند نمونه، جدول زیر را کامل کنید.
بن
شخص
شمار
نوع
زمان
فعل
شنید
اول شخص
مفرد
ساده
گذشته
شنیدم
ساز
اول شخص
جمع
اخباری
حال مضارع
میسازیم
گفت
سوم شخص
جمع
نقلی
ماضی
گفتهاند
پرس
دوم شخص
جمع
التزامی
مضارع
بپرسید
نویس
سوم شخص
مفرد
مستمر
مضارع
دارد مینویسد
۳. جمله زیر با کدام قسمت درس، ارتباط معنایی بیشتری دارد؟ دلیل آن را بنویسید.
«انسان بلندهمت تا پایهای بلند به دست نیاورد، از پای طلب ننشیند.» (کلیله و دمنه)
پاسخ: هرچه بیشتر میآموخت عشق و علاقهاش به دانش اندوزی بیشتر میشد. به تشنهای میمانست که ساعتها در بیابانی خشک و زیر نور خورشید فروزان مانده است و سپس به آب میرسد، ولی هرچه از آن مینوشد گویی تشنهتر میشود.
۴. آرایههای هر عبارت را مشخص کنید.
الف) هر روز درخت وجود نصیرالدین، پربارتر میشد.
پاسخ: درخت وجود در این عبارت، آرایه تشبیه دارد.
ب) همه یکصدا نام او را بر زبان میراندند.
پاسخ: نام کسی را بر زبان راندن کنایه از معروف شدن آن شخص است.
برای پیدا کردن درس مورد نظر خود از فارسی پایه نهم و مطالعه معنی و نکات آن در ستاره، کلیک کنید: فارسی پایه نهم