نیلی بلاگ‌

ناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات خودرو شاهین

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 28 دی 1403 ساعت 17:51

سایپا با تأخیر در تحویل خودرو شاهین و چالش‌های متعدد دیگری که برای این سدان جذاب به وجود آورده، ناتوانی خود را در ایفای تعهداتش نشان داده است.

سایپا با عرضه شاهین توانست به رقابت با تارا ایران خودرو بپردازد، اما اوضاع بر وفق مراد نارنجی پوشان جاده مخصوص پیش نرفت و ضعف پیشرانه و عملکرد موتور باعث بدبینی مشتریان به اولین سدان ملی این شرکت شد. هم اکنون که نسخه ارتقایافته این خودرو با نام شاهین پلاس اتوماتیک به بازار رسیده، با چالش‌های زیادی از جمله تأخیر در تحویل به مشتریان، افزایش بی‌رویه قیمت و عرضه در تیراژ کم مواجه شده و داد متقاضیان را درآورده است.

مشتریان شاهین یا نسخه پلاس این سدان، از شرایط ایجاد شده ناراضی بوده و به سایپا و تعهدات ناقص این شرکت بدبین شده و حتی انگ احتکار و گران فروشی زده‌اند. همچنین مشکل دیگر اینجاست که نهادهای ناظر بر اعمال خودروسازان بیکار نشسته و با ضعف شدید مدیریت و نظارت مواجه شده‌اند. از طرفی هم بازار آزاد پس از افزایش قیمت‌ها تبدیل به یک حباب بزرگ شده که نتیجه تورم و اقتصاد فاجعه بار کشور است.

ناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات شاهین

ناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات شاهینناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات شاهین

هم اکنون مشکل اصلی سایپا به خودرو شاهین و تعهدات مربوط به آن باز می‌گردد. این سدان ملی که بر پایه پلتفرم تویوتا یاریس طراحی شده، یک سدان در گروه C بوده و رقیب جدی تارا ایران خودرو به حساب می‌آید. اوایل کار قرار بود که زیر کاپوت شاهین، پیشرانه برلیانس اچ 330 تعبیه شود، اما تحریم‌های غرب باعث به تعویق افتادن پروژه و سپس منتفی شدن موضوع شد.

در نهایت نارنجی پوشان جاده مخصوص به این نتیجه رسیدند که سایپا شاهین را با موتور توربوشارژ تیبا به بازار بفرستند که در همان ابتدا با انتقادات فراوانی از سوی مردم مواجه شد. هم اکنون خودرو شاهین به دلایل متعددی از جمله کیفیت مونتاژ و ایمنی مناسب، طراحی مدرن و فضای کافی برای سرنشینان مورد پسند مشتریان قرار گرفته و جزو محصولات پرفروش کشور است.

تنها مشکل شاهین به زیر کاپوت و قلب تپنده آن بر می‌گشت که سایپا سعی کرد با به‌روزرسانی‌های اخیر، ایرادات فنی را از بین ببرد و موفق هم شد. حالا گرچه مشکلات فنی و عملکرد خودرو کاهش یافته، اما دردسرهای تازه‌ای برای مدیران این خودروسازی به وجود آمده که در بالا ذکر شد.

ناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات شاهینناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات شاهین

کاهش ایرادات شاهین با عرضه نسخه پلاس

در حال حاضر شاهین پلاس به عنوان نسخه ارتقایافته این سدان به بازار عرضه و تعدادی هم به مشتریان تحویل داده شده است. مهم‌ترین تغییر و تحول به پیشرانه و گیربکس و برخی آپشن‌های رفاهی مربوط می شود و با اینکه بهتر از قبل شده، اما کامل نیست.

شاهین پلاس به لحاظ طراحی ظاهری با نسخه قبلی هیچ تفاوتی نداشته و فقط در نسخه فعلی شاهد نصب لوگوی AT روی گل گیر شاگرد و لوگو پلاس روی پشت خودرو هستیم. شاید اگر نارنجی پوشان رینگ و لاستیک جدیدی برای این محصول در نظر می‌گرفتند، استقبال بیشتری از آن می‌شد. داخل کابین هم تغییر و تحولات اندک و منحصر به تریم بوده است. (از مشکی خالی به مشکی – کرم تغییر کرده)

یکی از نقاط ضعف اصلی کابین شاهین پلاس، کیفیت موادی است که می‌توانست بهتر باشد. گرچه یکسری امکانات مثل صندلی چرمی، صندلی راننده برقی و گرم کن صندلی به نسخه پلاس اضافه شده، اما همچنان مهم‌ترین تغییر این سدان، تعویض موتور است. هم اکنون زیر کاپوت یک پیشرانه EC5 متعلق به پژو و سیتروئن نصب شده که 1.6 لیتری تنفس طبیعی بوده و می‌تواند در شرایط ایده آل، 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

ناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات شاهینناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات شاهین

بیشتر بخوانید:

شاهین پلاس یا دنا جوانان؛ برنده مقایسه سدان‌های جدید ایران خودرو سایپا کدام است؟

وعده‌های نافرجام سایپا و ضعف مدیریت

تا به امروز، سایپا موفق به فروش تعداد قابل توجهی شاهین از طریق سامانه یکپارچه شده و تعهدات خود را باید تا پایان سال 1403 به سرانجام برساند که با توجه به مشکلات و چالش‌های تولید، تحقق آن‌ها بعید به نظر می‌رسد.

به استناد گفته‌های بعضی از مشتریان، موعد تحویل حواله شاهین‌های تابستان و پاییز سال جاری با تبدیل به نسخه پلاس، به بهمن و اسفند 1403 تغییر یافته و الباقی تعهدات به سال 1404 موکول شده است. عمده این مشکلات به سخنرانی معاون بازاریابی و فروش سایپا در مرداد ماه 1403 باز می‌گردد که گفته بود:

تا پایان سال جاری 40 هزار دستگاه خودرو شاهین پلاس به بازار عرضه می‌شود و تولید انبوه این خودرو از ابتدای خرداد ماه آغاز شده است. در صورتی که در مراسم تحویل نمادین شاهین در آبان ماه سال جاری، مدیرعامل سابق سایپا از آغاز تولید انبوه شاهین پلاس از ابتدای آبان ماه خبر داده بود.

ناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات شاهینناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات شاهین

در مراسم تحویل نمادین، تنها 10 دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شد که 90 روز زودتر از موعد سررسید تحویل بود و مدیر عامل سایپا تأکید کرد که با توجه به ظرفیت تولید 20 دستگاه شاهین پلاس در هر ساعت، تعهدات بعدی خیلی زودتر از آنچه وعده داده شده، انجام می‌شود.

بررسی اسناد و مدارک شرکت سایپا در سایت کدال، نشان می‌دهد که تا پایان آذر ماه 1403، 27 هزار دستگاه شاهین تولید شده که تعداد پلاس‌های آن معلوم نیست. همچنین مشخص شد که تعداد تولید ماهیانه شاهین پلاس، 2500 دستگاه است که با این آمار، اجرای تعهدات به موقع بعید به نظر می‌رسد.

ماجرا از جایی جالب می‌شود که نارنجی پوشان به صراحت اعلام کرده‌اند که تقاضا برای شاهین پلاس، بیشتر از عرضه بوده و عرضه محدود باعث بروز برخی مشکلات از جمله ایجاد حباب قیمتی در بازار آزاد شده است. اولین قیمت نسخه ارتقایافته این سدان ملی، 757 میلیون تومان بود که پس از افزایش 30 درصدی قیمت به 862 میلیون تومان در کارخانه رسید. عرضه محدود باعث شده که نرخ بازار آزاد این خودرو به 1 میلیارد و 217 میلیون تومان برسد.

بیشتر بخوانید:

تفاوت شاهین پلاس اتوماتیک با شاهین CVT در چیست و برنده مقایسه کدام است؟

ناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات شاهینناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات شاهین

افزایش بی‌رویه قیمت شاهین پلاس و نارضایتی مشتریان

شرکت سایپا قریب به دو سال است که به وعده‌ها و تعهدات جاری خود عمل نکرده و چالش‌های فراوانی برای متقاضیان محصولاتش ایجاد کرده است. ثبت نام کنندگان طرح‌های این شرکت از فرآیند ثبت نام و طرح‌ها راضی نیستند و میزان اطمینان آن‌ها به سایپا کمتر از گذشته شده است. یکی از مهم‌ترین گلایه‌های مشتریان، تأخیرهای طولانی مدت در تحویل خودروهاست.

فرض کنید در قرعه کشی سایپا برنده یک دستگاه شاهین پلاس می‌شوید با این امید که تا حداکثر سه ماه دیگر سوار خودرو شخصی شوید و به مسافرت بروید، اما تأخیرهای پیاپی و مکرر نارنجی پوشان، تمام برنامه‌های شما را به هم می‌ریزد و ضرر و زیان مالی زیادی به شما می‌زند. یکی دیگر از گلایه‌های پرتکرار از شرکت سایپا، تأخیرهای همراه با افزایش قیمت است.

برای مثال مشتریان برای خرید یک دستگاه شاهین اتوماتیک ثبت نام کرده‌اند، اما سایپا اعلام کرده که فقط امکان تحویل نسخه پلاس وجود دارد و متقاضیان مجبور شده‌اند 123 میلیون تومان برای مابه التفاوت دو مدل خودرو بپردازند. شواهد و قرائن حاکی از این است که سایپا در انبارهای خود به احتکار شاهین پلاس مشغول است که این خبر، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی داشته!

گرچه این خودروساز داخلی تلاش زیادی در راستای رفع ایرادات سدان تولیدی خود کرده، اما عمل نکردن به تعهداتش باعث ایجاد نارضایتی‌های متعدد شده و به اطمینان و اعتماد مشتریان لطمه زده است. به نظر می‌رسد وقت آن فرا رسیده که خودروسازان در کنار توجه به سودهای کلان به مصرف کنندگان هم توجه نشان دهند.

در گجت نیوز بخوانید: چانگان CS55 پلاس، وارداتی جدید سایپا 250 میلیون تومان گران شد تصویب شد؛ سهام دولت در ایران خودرو و سایپا واگذار می‌شود تویوتا کرولا الیت، سدان تازه وارد سایپا؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت قیمت جدید شاهین GL سایپا اعلام شد – دی ماه 1403

منبع خبر

برچسب ها : ، ،

مطالب مشابه را ببینید!