نیلی بلاگ‌

توسعه صادرات قیر ایران به دست هندی‌ها/ایران بزرگ‌ترین صادرکننده قیر دنیاست!

به گزارش تجارت نیوز،

نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها، بتن، سیمان و ماشین‌آلات وابسته، روز دوشنبه 1 بهمن‌ 1403، در انجمن قیر ایران برگزار شد. این نمایشگاه در بازه ۱۳ تا ۱۶ بهمن سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

ارزآوری ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌ دلاری قیر برای کشور

داود محمدی، ریاست هیئت‌مدیره انجمن قیر ایران، در مورد وضعیت صادرات قیر عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، ۷.۵ میلیون تن قیر صادر شده که ارزآوری دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلاری داشته است. همچنین پیش‌‌بینی شده است که سال ۱۴۰۳، رقم صادرات قیر، ۸.۵ میلیون تن باشد.

وی ادامه داد: دو میلیون تن برای نیازهای داخلی از جمله جاده‌های روستایی، بین‌مزارع، آموزش پرورش، بسیج، نوسازی مدارس، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که در تهران جاده خاکی وجود ندارد اما در شهرستان‌ها، توسعه آسفالت خیابان‌ها بسیار حیاتی است. از این رو، مجلس در دستور کار قرار دارد که طرح توسعه آسفالت دیگر شهرها انجام شود.

به گفته او، فروش قیر صادراتی در بورس کالا و زیرمجموعه انجمن قیر ایران، انجام می‌شود. پروژه‌های داخلی هم به وزارت راه داده شده و از طریق وزارت راه به آموزش و پرورش، بنیاد سازندگی و… سپرده می‌شود.

کاهش 97 درصدی هزینه تولید آسفالت

آن‌طور که محمدی‌ توضیح داد: برای اولین بار، یک نوع جوان‌ساز پلیمری تولید شده که می‌تواند تا ۹۷ درصد هزینه تولید آسفالت جدید کاهش دهد. این محصول جدید، باعث می‌شود که مواد نفتی استفاده‌شده کاهش یابد و قرار است در نمایشگاه رونمایی شود و به بهره‌وری صنعت کمک کند.

لازم به ذکر است که این نمایشگاه از سال ۸۸ درحال برگزاری است. ۱۳۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه حضور دارند و عمده شرکت‌های خارجی چینی هستند. در این نمایشگاه تلاش شده که محصولاتی به نمایش گذاشته شود که بهره‌وری صنعت را بالا ببرند و هزینه آسفالت را کاهش دهند.

ایران به 15 کشور قیر صادر می‌کند

محمدی در مورد مزایا و معایب ارز توافقی برای صنعت قیر توضیح داد: از امروز خرید و فروش ارز این صنعت باید در بازار توافقی ارز انجام شود. قیر به ۱۵ کشور دنیا صادر می‌شود و بزرگ‌ترین آن‌ها هند است. همچنین کنیا، تانزانیا، ترکیه و… کشور‌هایی هستند که قیر ایران به آن‌ها صادر شود.

او در مورد بازار ارز توافقی عنوان کرد: باید مسئولان اجازه دهند که صادرکنندگان با همان قیمت واقعی دلار صادرات خود را انجام دهند. اما همچنان شکافی بین قیمت دلار واقعی دلار و ارز توافقی وجود دارد. لازم به ذکر است که حتی مواد اولیه موردنیاز این صنف، از طریق بورس کالا در حراج باز با بالاترین قیمت خریداری می‌شود.

ایران بزرگ‌ترین صادرکننده قیر دنیاست

سعید بهنام، رئیس هیأت مدیره شرکت پتروتجارت سالتک، در ادامه نشست توضیح داد: ایران بزرگ‌ترین صادرکننده قیر در دنیاست. در سال ۱۴۰۲، رکورد صادرات زده شد؛ چراکه این فرآورده، از فرآورده‌های اصلی کشور است. هدف از برگزاری این نمایشگاه آن است که سطح علمی فعالان این حوزه بالا برود. همچنین در این نمایشگاه برخی تجار و بازرگانان هند و امارت دعوت شده‌اند. چرا که هند بزرگ‌ترین واردکننده قیر از ایران است.

بهنام در مورد بازار ارز توافقی گفت: بازار ارز توافقی اتفاق خوبی است. اما همچنان شکاف بین قیمت واقعی دلار و ارز توافقی وجود دارد و هرچه قیمت دلار صادراتی به قیمت واقعی دلار نزدیک باشد، برای صادرکنندگان بهتر است.

عراق رقیب قیر صادراتی ایران

وی در مورد رقبای قیر ایران گفت: قیرهای عراقی کیفیت پایین‌تری از قیمت قیرهای ایرانی دارد اما تقریبا ۲۰ تا ۳۰ دلار ارزان‌تر از قیر ایرانی است. این موضوع منجر شده است که قیر عراقی بخش بزرگی از بازار هند را در دست داشته باشد. امید است که نمایشگاه‌ها عاملی باشند برای این که خریداران از کشور هند، مجاب به خرید بیشتر قیر از ایران شوند.

او ادامه داد: کشور هند به فرآورده قیر بسیار علاقه‌مند است. هندی‌ها به دلیل تحریم‌ها کمتر به ایران سفر می‌کردند و امسال فرصتی فراهم شده است که هندی‌ها به ایران سفر کنند تا قراردادها و معامله‌های خوبی در زمینه خرید و فروش در صنعت قیر بسته شود. باید برای راه‌سازهای هند، کیفیت قیر ایرانی معرفی شود و تفاوت آن با قیر عراق مشخص شود.

بودجه کافی برای بازسازی جاده‌ها تخصیص داده نمی‌شود

فریدون مقدس‌نژاد، استاد دانشگاه امیرکبیر و فعال حوزه صنعت قیر، در  نشست خبری عنوان کرد: بالای ۹۵ درصد از راه‌های دنیا آسفالتی است و از این رو، کیفیت قیر نقش سرنوشت‌سازی در عملکرد و عمر جاده‌های کشور دارد. حدود ۳۶۰ همت بودجه موردنیاز برای نگه‌داری جاده‌هاست، اما به دلیل محدودیت منابع، بخش قابل توجهی از این بودجه تامین نشده و وضعیت خرابی جاده‌ها در حال گسترش است.

به گفته او، اگر وضعیت بودجه و خرابی جاده‌ها به همین منوال ادامه پیدا کند، در سال ۱۴۰۶، کشور به نقطه غیرقابل بازگشت می‌رسد. البته همه خرابی‌ها مربوط به کیفیت قیر نیست و با توجه به کیفیت قیری که در حال حاضر تولید می‌شود، می‌توان جاده‌ها را توسعه داد.

وی در نهایت بیان کرد: امید است که مسئولان به این موضوع توجه کنند و ارتباط بین دانشگاه و صنعت برای افزایش بهره‌وری و توسعه در خلال برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه قیر، برقرار شود. باید اراده لازم در دولت و کارفرماها وجود داشته باشد که به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کنند و وضعیت تجارت رونق یابد‌. اما تاکنون فناوری‌های نوین برای راه‌سازی به قدر کاقی گسترش نیافته، چرا که اراده لازم وجود نداشته است.

برای مطالعه بیشتر صفحه صمت را دنبال کنید.

دانشگاه تهران

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!