نیلی بلاگ‌

داستانی از طراحی و تکنولوژی در نورپردازی

1

تکنولوژی نورپردازی و طراحی نورپردازی ممکن است در نگاه اول شباهت زیادی با یکدیگر داشته باشند، اما در واقع یک عمل تعادل دقیق بین زیبایی‌شناسی و عملکرد در پس‌زمینه انجام می‌شود. در این مقاله، استفان استوداشر، رئیس توسعه نورپردازی عقب، و طراح نورپردازی کریستوف هویسینگر نگاهی به نحوه همکاری طراحان و توسعه‌دهندگان دارند تا بهترین راه‌حل‌ها را پیدا کنند، با وجود تفاوت در الزامات آن‌ها.

A6 e-tron جدید اولین خودروی آئودی است که نورپردازی چهار حلقه در عقب را داراست. این توسعه چگونه به وقوع پیوست؟

کریستوف هویسینگر: ما مدت‌ها فکر کردیم که بهترین راه برای نمایش حلقه‌ها چیست. در نهایت، ما درباره لوگوی خود صحبت می‌کنیم – یکی از مهم‌ترین نمادهای برند آئودی و ویژگی شناسایی اصلی خودروهای ما. ما می‌خواستیم این علامت تجاری را در شب نیز نمایش دهیم. برخی از خودروهای مفهومی ما واقعاً حلقه‌های نورانی داشتند و مردم واقعاً از آن هیجان‌زده شدند.

مرحله بعدی انتقال این عنصر از خودروهای مفهومی به تولید سری بود. این همکاری چگونه بود؟ طراحی یک چشم‌انداز داشت و توسعه آن را خراب کرد؟

استفان استوداشر: (با خنده) امیدوارم که ما خراب‌کننده نبوده باشیم، اما نورپردازی حلقه‌ها در واقع پیچیده‌تر از آن چیزی بود که ابتدا فکر می‌کردیم.

کریستوف هویسینگر: در نهایت، این لوگوی برند ما است – باید هم در روز و هم در شب به طرز استثنایی به نظر برسد.

استفان استوداشر: سپس موضوع تطابق با الزامات قانونی پیش آمد، زیرا استفاده از حلقه‌های نورانی یک نوآوری واقعی بود. در آن زمان هیچ مقرراتی برای بازار اروپا وجود نداشت. ما باید با هم بسیار منعطف و سریع عمل می‌کردیم تا پیش‌نویس قوانین را پیگیری کنیم و تا زمانی که مقررات نهایی تصویب شد، واکنش نشان می‌دادیم.

بزرگترین چالش شما چه بود؟

کریستوف هویسینگر: بدون شک، مشخصات طراحی برای حلقه‌های نورانی! لوگوی برند ما باید دقیق و با کیفیت به نظر برسد وقتی که چراغ‌ها خاموش هستند، همان‌طور که در تمام خودروهای ماست. اما وقتی چراغ‌ها روشن می‌شوند، ما به سایه قرمز کاملی نیاز داریم تا هماهنگی کامل با دیگر چراغ‌های عقب داشته باشد. برای انجام این کار، ما باید سایه قرمز ایده‌آلی ایجاد می‌کردیم که از رنگ سفید رنگ‌پذیر عبور کند. به نظر نمی‌رسد که این کار سخت باشد، اما برای دستیابی به نتیجه کامل، نیاز به تلاش زیادی داشت.

استفان استوداشر: زمانی که این نتیجه را به دست آوردیم، تصمیم گرفتیم که پکیج استایلینگ سیاه را اضافه کنیم؛ این اتفاق در اواخر دوره توسعه رخ داد. در این پکیج، حلقه‌های جلو و عقب تیره هستند. باز هم، چالشی بود برای ایجاد تصویر یکسانی تا نه تنها استایل ورزشی را ایجاد کند بلکه ظاهر با کیفیت حلقه‌های تیره را نیز حفظ کند.

توسعه حلقه‌های نورانی اولین پروژه مشترک شما نبوده است – شما مدت‌هاست که با یکدیگر کار می‌کنید. چه چیزی شما را در کارتان هیجان‌زده می‌کند؟

کریستوف هویسینگر: چراغ‌های آئودی اجزای فنی پیشرفته‌ای هستند. من از این که بتوانم این اجزا را به شیوه‌ای زنده کنم که مردم را از نظر احساسی تحت تأثیر قرار دهد، الهام می‌گیرم. از یک طرف، مشتریان می‌توانند بر اساس سلیقه و ترجیحات خود، امضاهای نوری دیجیتال مختلفی را انتخاب کنند. از طرف دیگر، شخصی‌سازی آئودی آنها به زندگی دیجیتال روزمره‌شان کاملاً متناسب است. امروزه مردم نه تنها خانه‌ها و لوازم خانگی خود را از راه دور کنترل می‌کنند، بلکه چراغ‌های آئودی خود را نیز از همین طریق کنترل می‌کنند – با تشکر از دیجیتالی شدن گسترده. من این تعامل میان انسان‌ها و خودروها را به‌ویژه هیجان‌انگیز می‌دانم.

استفان استوداشر: از نظر فنی، من از شبکه‌سازی کامل خودروهای ما، از جمله چراغ‌های جلو و عقب، شگفت‌زده هستم. دیجیتالی شدن امکان شخصی‌سازی را تسهیل می‌کند، همانطور که کریستوف توضیح داد، اما همچنین به امنیت کمک می‌کند. چراغ‌های ارتباطی، که دیگر کاربران جاده‌ای را پیش از تصادف یا خرابی هشدار می‌دهند، تنها به لطف چراغ‌های دیجیتال نسل دوم ما ممکن است. ما به این که بتوانیم این قابلیت‌ها را به مشتریان خود ارائه دهیم افتخار می‌کنیم. و این تنها آغاز ارتباط جدیدی است که بر اساس نور میان کاربران جاده‌ای است.

ارتباط، امنیت، دیجیتالی شدن، شخصی‌سازی – چطور همه این عوامل را در دو حوزه متفاوت مدیریت می‌کنید؟

کریستوف هویسینگر: با سخت‌کوشی، ارتباط خوب و درک واضح از الزامات مختلف همکارانمان، هر چیزی ممکن است! من مسئول طراحی و ظاهر چراغ‌ها هستم، در حالی که استفان مسئول آن چیزی است که در داخل اتفاق می‌افتد، فناوری‌ای که خودروهای ما را از عقب قابل مشاهده می‌کند. اما ما هر دو تحت تأثیر طراحی خارجی قرار داریم. برای مثال، بریدگی‌ها برای چراغ‌ها چه شکلی دارند؟ زبان طراحی چگونه است؟ و درمان سطح بدنه چطور؟ در نهایت، خودرو باید ظاهری هماهنگ در جاده داشته باشد.

استفان استوداشر: همکاری نزدیک ما نشان می‌دهد که کار تیمی، رویای ما را محقق می‌کند. ما تلاش می‌کنیم تا بهترین نتایج ممکن را بدست آوریم و حالا مشتریان ما می‌توانند منتظر حلقه‌های بسیار جذاب و از همه مهم‌تر نورانی در عقب A6 e-tron باشند (با خنده).

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!