نیلی بلاگ

تویوتا می‌گوید موتور چهارسیلندر جدیدش می‌تواند به ۶۰۰ اسب بخار دست یابد

بیش از یک سال از اعلام سری جدید پیشرانه‌های چهار سیلندر احتراقی تویوتا می‌گذرد که هم به صورت تنفس طبیعی و هم مجهز به توربوشارژر عرضه خواهند شد. این موتورهای بنزینی آتی که با حجم‌های ۱.۵ و ۲.۰ لیتر برنامه‌ریزی شده‌اند، کوچک‌تر و سبک‌تر از نمونه‌های قبلی گزارش شده‌اند. با وجود تمرکز اصلی بر کارایی، عملکرد نیز نادیده گرفته نخواهد شد. نمونه ۲.۰ لیتری این دو پیشرانه، تحت بهینه‌سازی‌های Gazoo Racing قرار گرفته و قبلاً در کانسپت GR Yaris M رونمایی شده است.

این هاچ‌بک در نمایشگاه اتومبیل توکیو در ژانویه به عنوان یک کانسپت معرفی شد و همه را شگفت‌زده کرد. این خودروی جمع‌وجور که مجهز به پیشرانه جدید “G20E” نصب شده بالای محور عقب بود، از یک توربوشارژر IHI بهره می‌برد و خروجی آن به حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ اسب بخار می‌رسید. با این حال، مجله آلمانی Auto Motor und Sport اکنون از مهندسان Toyota اخباری دریافت کرده مبنی بر اینکه پتانسیل بسیار بیشتری وجود دارد: «با یک توربوشارژر بزرگ‌تر، بیش از ۶۰۰ اسب بخار به آسانی قابل دستیابی است.»

این میزان قدرت، بیش از دو برابر خروجی پیشرانه ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربوشارژ “G16E-GTS” است که در GR Yaris، GR Corolla، و Lexus LBX Morizo RR به کار رفته بود. با این حال، در حالی که قدرت ۶۰۰+ اسب بخار از نظر فنی با یک توربوشارژر بزرگ‌تر قابل دستیابی است، تویوتا احتمالاً با مانع بزرگ مقررات سخت‌گیرانه‌ روبرو خواهد شد. ممکن است مجبور شود “G20E” را برای کاهش انتشار CO₂ محدود کند. با این وجود، حتی خروجی که با “۴” شروع شود، چه رسد به “۵”، نیز چشمگیر خواهد بود. در کاربردهای خودروهای مسابقه‌ای، یک نسخه بدون محدودیت می‌تواند به طور کامل از پتانسیل پیشرانه بهره‌برداری کند.

تویوتاتویوتا

قوی‌ترین پیشرانه چهار سیلندر نصب شده در یک خودروی تولید انبوه، موتور M139l مرسدس-AMG با ۴۶۹ اسب بخار قدرت بود که در مدل هیبریدی پلاگین C63، که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، در دسترس است. یک اشاره نیز به میتسوبیشی لنسر اوولوشن X FQ-440 MR کمتر شناخته شده می‌رود که ۴۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. با این حال، این خودرو اساساً یک نسخه تیون شده بود و تنها ۴۰ دستگاه از آن به فروش رسید.

انتظار می‌رود پیشرانه چهار سیلندر جدید تویوتا، قدرت بسیاری از خودروهای پرفورمنس را تامین کند، زیرا نمونه ۲.۰ لیتری برای نصب‌های طولی و عرضی مهندسی شده است. این پیشرانه می‌تواند در جلو یا عقب قرار گیرد، که آن را به یک ستون فقرات احتمالی برای خط تولید آینده Gazoo Racing تبدیل می‌کند. تویوتا به بازگشت احتمالی سلیکا و/یا MR2 اشاره کرده، ضمن اینکه وعده داده است سوپرا پس از نسل فعلی نیز به حیات خود ادامه خواهد داد. یک GR86 نسل بعدی نیز می‌تواند یک گزینه طبیعی باشد، با فرض اینکه در حال توسعه باشد.

تویوتا به مجله Auto Motor und Sport اعلام کرده که مدتی است “G20E” را در GR Yaris M آزمایش می‌کند. با این حال، بیش از یک سال پیش ویدیویی از یک نمونه اولیه لکسوس IS به اشتراک گذاشته شد که مجهز به یکی از پیشرانه‌های جدید بود و صدای بسیار امیدوارکننده‌ای داشت که احتمالاً هیجان‌انگیزترین عضو از خانواده جدید چهار سیلندر باشد. در آن زمان، تاکاشی اوهارا، مدیر بخش موتور Toyota، این موتور کاملاً جدید را به عنوان پیشرانه‌ای برای علاقه‌مندان به خودرو که آن کمی فراتر از انتظار را می‌خواهند معرفی کرد.

جالب است که یک مهندس تویوتا اشاره کرد که “G20E” قابلیت تیونینگ بسیار بالایی خواهد داشت (شبیه 2JZ): «ما فضای کافی بین سیلندرها را گذاشتیم تا موتور بتواند به طور قابل توجهی بزرگ‌تر شود.» یک مهندس دیگر ادعا کرد که «عملکرد یاریس M باورنکردنی بوده و برای جا دادن پیشرانه پشت راننده، فاصله بین دو محور این هاچ‌بک کمی افزایش یافته است.»

خانواده جدید چهار سیلندر تویوتا بخشی از یک ابتکار عمل گسترده‌تر در کنار دو خودروساز ژاپنی دیگر برای افزایش طول عمر موتورهای احتراقی است. مزدا در حال توسعه موتورهای روتاری به عنوان افزایش‌دهنده برد بوده، در حالی که سوبارو همچنان در حال بهینه‌سازی موتور باکسر خود است. هیبریدی‌سازی یک هدف مشترک است، اما این سه شرکت همچنین در حال بررسی سوخت‌های کربن خنثی مانند هیدروژن مایع، سوخت زیستی و سوخت مصنوعی هستند.

آیا این تلاش بیهوده است؟ تویوتا اینطور فکر نمی‌کند. در اوایل سال ۲۰۲۴، آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره، اظهار داشت که معتقد نیست خودروهای برقی هرگز سهم بازار بیش از ۳۰ درصدی را کسب کنند. با این حال، یک مطالعه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان داد که بیش از ۲۰ درصد از خودروهای جدید فروخته شده در سراسر جهان در سال گذشته فاقد موتور احتراقی بوده‌اند. علاوه بر این، BloombergNEF پیش‌بینی می‌کند که فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ تا ۲۵ درصد افزایش یابد. این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که تقریباً دو سوم تقاضای جهانی خودروهای برقی در سال جاری از چین خواهد آمد، پس از آن اروپا با ۱۷ درصد و ایالات متحده با ۷ درصد قرار خواهند گرفت.

منبع خبر

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

برچسب‌ها

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *