نیلی بلاگ‌

رنو یک بت‌موبیل برای شکستن رکوردها ساخت

1

فرانسوی‌ها همیشه ما را با طرح‌های عجیب و غریب شگفت‌زده می‌کنند. پس از معرفی سوپراسپرت شیک آلپاین با موتور V-6 هیدروژنی، حالا شرکت مادر آن، رنو، دست به ابتکاری جسورانه‌تر زده است. این خودرو که Filante Record 2025 نام دارد، یک خودروی نمایشی فوق‌العاده کارآمد است که با هدف نمایش بالاترین حد بهره‌وری توسعه یافته است. این خودروی برقی تک‌سرنشین با یک باتری ۸۷ کیلووات‌ساعتی تجهیز شده و هدفش شکستن رکوردهای مصرف انرژی و برد حرکتی است.

با اینکه ظاهر آن شبیه به خودرویی از آینده به نظر می‌رسد، اما این “بت‌موبیل” برقی در واقع ادای احترامی به سه خودروی کلاسیک رنو است که برای شکستن رکورد سرعت زمینی ساخته شده بودند. به عنوان مثال، چراغ‌های گرد آن از خودروی 40 CV des Records دهه ۱۹۲۰ الهام گرفته شده‌اند، در حالی که چرخ‌های بیرون‌زده از بدنه، یادآور مدل Nervasport des Records سال ۱۹۳۴ هستند. علاوه بر این، قوس‌های بدنه نیز از خودروی Étoile Filante سال ۱۹۵۶ که از یک توربین گاز نیرو می‌گرفت، الهام گرفته شده است.

40 CV des Records

Nervasport des Records

همان‌طور که مشخص است، این خودرو ابعاد بزرگی دارد. طول آن ۲۰۱.۵ اینچ (۵.۱۲ متر) است، اما وزن آن تنها ۲۲۰۴ پوند (۱۰۰۰ کیلوگرم) می‌باشد. البته، باتری آن به‌تنهایی ۱۳۲۲ پوند (۶۰۰ کیلوگرم) وزن دارد که مقدار زیادی است، اما در خودروهای برقی چنین چیزی طبیعی است. برای مقایسه، مجموعه باتری غول‌پیکر ۲۰۵ کیلووات‌ساعتی GMC Hummer EV وزنی معادل ۲۸۱۸ پوند (۱۲۷۸ کیلوگرم) دارد، یعنی تقریباً به اندازه‌ی یک خودروی جمع‌وجور اروپایی!

با وجود طول زیاد، عرض Filante Record 2025 تنها ۶۷.۳ اینچ (۱.۷۱ متر) و ارتفاع آن فقط ۴۶.۸ اینچ (۱.۱۹ متر) است. هر سطح از بدنه‌ی آیرودینامیک آن با هدف افزایش بهره‌وری و بهبود برد حرکتی طراحی شده است. رنو تا نیمه‌ی اول سال آزمایش این خودرو را آغاز نخواهد کرد، اما انتظار می‌رود در مقایسه با کراس‌اوور برقی Scenic E-Tech که باتری ۸۷ کیلووات‌ساعتی مشابهی دارد، پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد.

اما چطور این خودروی مفهومی بدون احتساب وزن باتری، فقط ۸۸۲ پوند (۴۰۰ کیلوگرم) وزن دارد؟ پاسخ در مواد پیشرفته‌ای نهفته است که رنو برای شاسی آن استفاده کرده است. این شرکت ترکیبی منحصر‌به‌فرد از آلومینیوم، فیبر کربن و آلیاژهای فولادی را به کار گرفته است. علاوه بر این، مهندسان از آلیاژ آلومینیومی با استحکام بالا که برای چاپ سه‌بعدی طراحی شده، استفاده کرده‌اند. همراه با هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای شبیه‌سازی، این فناوری به رنو کمک کرده تا نقاطی را که می‌توان در آن‌ها مواد اضافی را حذف کرد، شناسایی کند.

برای کاهش هرچه بیشتر وزن، سلول‌های باتری بدون استفاده از ماژول‌های میانی مستقیماً در پک باتری ادغام شده‌اند. این خودروی مفهومی از همان باتری Scenic E-Tech استفاده نمی‌کند، زیرا برای قرارگیری در بدنه‌ی باریک آن، پک سفارشی‌سازی‌شده‌ای با پوشش کربنی مورد نیاز بود. به گفته‌ی رنو، تایرها تأثیری ۲۰ درصدی روی برد حرکتی خودروهای برقی دارند. به همین دلیل، Filante Record از تایرهای ۱۹ اینچی سفارشی Michelin بهره می‌برد که برای کاهش اتلاف انرژی و بهبود تماس با سطح جاده طراحی شده‌اند.

مرسدس توانسته بود از خودروی مفهومی Vision EQXX خود، به ازای هر کیلووات‌ساعت انرژی ۸.۴ مایل (۱۳.۵ کیلومتر) بگیرد، اما خودروی برقی پیشرفته‌ی رنو بسیار رادیکال‌تر است و به‌راحتی از سد مرسدس سنگین‌تر عبور خواهد کرد.

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!