مدیرعامل شرکت فورد اعلام کرد که خودروهای الکتریکی چینی از آنچه در غرب ارائه میشود، بسیار برتر هستند. جیم فارلی در جشنواره ایدههای آسپن بیان داشت: «این موضوعی است که من را بیش از هر چیز دیگری شگفتزده کرده است.» سال گذشته، فارلی پس از آزمایش نخستین خودروی برقی شیائومی، یعنی مدل SU7، از آن تمجید کرد.
جیم فارلی، مدیرعامل فورد، روز جمعه اظهار داشت که صنعت خودروهای برقی چین یک تهدید جدی برای خودروساز آمریکایی به شمار میرود. فارلی در جریان یک پنل در جشنواره ایدههای آسپن، هنگام گفتگو با نویسنده والتر آیزاکسون، درباره بازار خودروهای برقی چین مورد پرسش قرار گرفت. فارلی خاطرنشان کرد که در طول سال گذشته، حدود ۶ تا ۷ سفر به چین داشته است.
فارلی گفت: «این شگفتآورترین چیزی است که تاکنون دیدهام. ۷۰ درصد از کل خودروهای برقی جهان در چین ساخته میشوند.» فارلی اضافه کرد: «آنها از فناوری درون خودرویی بسیار برتری برخوردارند. هواوی و شیائومی در هر خودرویی یافت میشوند. وقتی وارد خودرو میشوید، نیازی به همگامسازی تلفن خود ندارید؛ تمام زندگی دیجیتالی شما به طور خودکار در خودرو منعکس میشود.»
فارلی به آیزاکسون توضیح داد که بخشی از دلیل عدم توانایی Ford در ارائه محصولی مشابه این است که غولهای فناوری مانند گوگل و اپل «تصمیم گرفتهاند وارد کسبوکار خودرو نشوند.» فارلی بیان داشت: «فراتر از این، هزینه و کیفیت خودروهای آنها به مراتب بهتر از آن چیزی است که در غرب میبینم.» وی افزود: «ما در یک رقابت جهانی با چین قرار داریم، و این تنها به خودروهای برقی محدود نمیشود. اگر در این رقابت شکست بخوریم، فورد آیندهای نخواهد داشت.»
این اولین باری نیست که فارلی رقبای چینی خود را تحسین میکند. سال گذشته، فارلی اعلام کرد که شیائومی، غول فناوری چینی، «یک قدرت صنعتی و یک برند مصرفکننده بسیار قویتر از شرکتهای خودروسازی است.» فارلی این شرکت فناوری را در برنامهای به نام «پادکست کاملاً شارژ شده» که در ماه اکتبر پخش شد، مورد ستایش قرار داده بود.
فارلی درباره شیائومی اسپید اولترا ۷ گفت: «من زیاد دوست ندارم درباره رقابت صحبت کنم، اما خودم شیائومی را رانندگی میکنم.» SU7 اولین خودروی برقی شیائومی است. او افزود: «ما یکی را از شانگهای به شیکاگو منتقل کردیم و من اکنون شش ماه است که آن را میرانم و نمیخواهم از آن دست بکشم.»
ماه گذشته، شیائومی از دومین خودروی برقی خود، مدل YU7، پردهبرداری کرد. این شرکت YU7 را یک «شاسیبلند لوکس با عملکرد بالا» نامید و آن را به عنوان جایگزینی ارزانتر برای تسلا مدل Y معرفی کرد. شیائومی هفته گذشته اظهار داشت که بیش از ۲۰۰,۰۰۰ سفارش برای YU7 دریافت کرده که قیمت آن ۳۵,۰۰۰ دلار است، در حالی که مدل Y با قیمت ۳۶,۷۶۰ دلار عرضه میشود.
در ماه اوت، جان لاولر، مدیر ارشد مالی فورد، اعلام کرد که این شرکت در حال تغییر استراتژی خودروهای برقی خود است. لاولر گفت فورد به جای شاسیبلندهای برقی برنامهریزی شده، مدلهای هیبریدی را جایگزین خواهد کرد. این تغییر تقریباً ۲ میلیارد دلار برای فورد هزینه در بر خواهد داشت. سهام فورد در سال جاری بیش از ۹ درصد رشد داشته است.
نظرات کاربران