این خودرو پورشه را از ورشکستگی نجات داد
ارسال شده توسط: سینا سپهریان 25 بهمن 1403 ساعت 10:59
اوضاع همیشه بر وفق مراد پورشه نبوده و این کمپانی در دهه 90 تا آستانه ورشکستگی هم پیش رفته بود. با این وجود یک خودروی افسانهای ناجی این خودروساز آلمانی شد.
اوایل دهه 90 میلادی برای پورشه، یکی از خاصترین خودروسازان دنیا، چندان جالب سپری نشد؛ زیرا رکود اقتصادی بزرگ در آمریکا، محصولات نهچندان محبوب و فروش بسیار پایین، این کمپانی بزرگ را تا سر حد ورشکستگی کشانده بودند. در عین حال در همین شرایط یک خودروی جذاب توانست پورشه را از ورشکستگی نجات داده و بار دیگر به مسیر موفقیت بازگرداند. امروز قصد داریم داستان این تحول بزرگ در پورشه را بهطور مختصر بررسی کنیم.
درخشش مزدا میاتا MX-5 در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 باعث شد که پورشه پتانسیل خودروهای اسپرت خوشقیمت و قابل خرید را درک کرده و تصمیم به ساخت محصولی مشابه بگیرد که با بهرهگیری از دی ان ای این کمپانی و مشخصههای اسپرت بتواند به فروش قابل توجهی دست پیدا کند. این محصول میتوانست جایگزینی برای پلتفرمهای 924 و 944 و 968 این کمپانی باشد و دنبالهروی مسیر پورشه 550 اسپایدر افسانهای شود.
مزدا در آن سال بهخوبی نشان داد که مشتریان و رانندگان علاقه فراوانی به خرید یک رودستر اسپرت دارند و این چنین بود که پورشه ایده ساخت مدل Boxster را در سر پروراند. با این وجود مشکل بزرگ پورشه در آن سالها ناتوانی این کمپانی از تولید یک خودرو با کیفیت در تعداد مورد نظرش بود؛ زیرا ساخت چنین خودرویی نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی بود و خط تولید پورشه در آن زمان توانایی انجام چنین کاری را نداشت. بهطور خاص، ساخت هر نمونه از این خودرو برای پورشه 120 ساعت زمان میبرد و توجیه اقتصادی تولید آن را بهطور قابل توجهی زیر سوال میبرد!
خط تولید تویوتا؛ نخستین نجاتبخش پورشه در دهه 90
در سال 1992، مدیر عامل وقت پورشه با استخدام چند تن از مهندسین اسبق تویوتا توانست خط تولید پیشرو و طلایهدار Just-in-Time ژاپنیها را به کمپانی متبوعش بیاورد. در این سیستم خط تولید تمامی آنچه کارگران برای سرهمبندی و ساخت یک محصول نیاز دارند بهصورت لحظهای در اختیارشان قرار گرفته و آیتمهای غیرضروری از دسترس آنها خارج میشود.
نتیجه استفاده از این خط تولید پیشرفته و حرفهای، کاهش زمان تولید خودروهای مد نظر پورشه از 120 ساعت به 72 ساعت و به حداقل رسیدن ایرادات پیشین در خط تولید آنها بود تا سرانجام توحیه اقتصادی ساخت یک خودروی اسپرت اقتصادی برای پورشه فراهم شود.
به کمک این فناوری خط تولید، پورشه تولید مدلهای 911 و باکستر خود را بهطور قابل توجهی تسریع کرد و آنها را در تیراژ بالاتر در اختیار علاقمندان قرار داد. با این وجود شباهتهای بیش از حد این دو خودرو پورشه به یکدیگر باعث شد که صدای نارضایتی بسیاری هواداران این کمپانی بلند شود!
آلمانیها بخش عمدهای از این شباهتها در ساخت محصولاتشان را نیز از تویوتا یاد گرفته بودند و با هدف کاهش هزینه سفارش قطعات مورد نیاز برای خودرو، چندین المان اصلی پلتفرم 996 پورشه 911 و پلتفرم 986 پورشه باکستر را کاملا مشابه یکدیگر طراحی کردند! این کار البته علیرغم آن که باعث از دست رفتن بخشی از جذابیت پورشه میشد، قیمت تمامشده این مدلها را کاهش داده و سود بیشتری نصیب این کمپانی مینمود.
مهمترین شباهت مدلهای 911 و Boxter در آن زمان، چراغهای جلوی تخم مرغی آنها بود که در حقیقت چراغهای نوربالا، چراغهای پارک و راهنماها را در یک ماژول واحد قرار داده بود و هم تغییر ظاهری بزرگی برای خودروهای پورشه به شمار میرفت و هم باعث کاهش هزینه تولید میشد. در نتیجه چنین اقداماتی، Porsche 996 به یکی از ارزانترین خودروهای پورشه دنیا تبدیل شد.
باکستر؛ خودرویی که پورشه را از ورشکستگی بزرگ نجات داد
Boxster یک خودروی بسیار موفق و پرفروش برای پورشه بود و این کمپانی نیز با ارائه مداوم آپدیتهای مختلف آن را طی سالهای پس از معرفی همواره بروز نگه میداشت و فروش بالایش را تضمین میکرد. باکستر بین سالهای 1996 تا 2003 همواره پرفروشترین خودروی پورشه بود و بار سوددهی این کمپانی را یکتنه به دوش کشیده بود.
البته جایگاه پرفروشترین خودروی پورشه در سال 2003 به شاسی بلند کاین (Cayenne) رسید و در ادامه نیز شاسی بلند کوچکتر ماکان (Macan) موفق به کسب این عنوان شد. ماکان البته این عنوان را تحت سالهای اخیر نیز حفظ کرده؛ بهطوری که در سال 2023، از حدود 75 هزار خودروی پورشه به فروش رفته در آمریکا، 27 هزار دستگاه، مدل ماکان بودهاند. در عین حال، جایگاه این خودرو با مدل باکستر که توانست پورشه را در روزهای سخت از ورشکستگی اقتصادی بزرگ نجات دهید قابل قیاس نیست.
در حال حاضر تکلیف خودروی باکستر و مدل کوپه آن، کیمن (Cayman) که در سال 2006 به بازار عرضه شد تا حدی نامشخص به نظر میرسد. پورشه پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد هر دو مدل باکستر و کیمن را در سالهای آینده در قالب خودروهای الکتریکی رونمایی کند و در همین مسیر نیز در سال 2025 ساخت مدلهای بنزینی آنها را کنار بگذارد. با این وجود افت فروش خودروهای تمامبرقی در سالهای اخیر ممکن است پورشه را در خصوص این استراتژی اندکی مردد کند و در نهایت به سمت توسعه مدلهای بنزینی و هیبریدی این خودرو در کنار مدل الکتریکی سوق دهد.
در هر صورت میتوان مطمئن بود که مدل اسطورهای Boxster همچنان در سالهای آینده نیز در بازار حضور خواهد داشت و به فروش استثنایی خود ادامه خواهد داد؛ هرچند که برای اظهار نظر در خصوص پیشرانه بنزینی، هیبریدی یا الکتریکی آن همچنان زمان زیادی باقی مانده است.
در گجت نیوز بخوانید: پورشه متعلق به کدام خودروساز بزرگ است و اتومبیلهایش کجا تولید میشوند؟ سریع ترین پورشه پانامرای تاریخ با شتاب زیر ۳ ثانیه از راه رسید چهار خودروساز بزرگ که زمانی تراکتور تولید میکردهاند؛ از لامبورگینی تا پورشه سیر تکامل پورشه ۹۱۱؛ چطور خودرو افسانهای آلمانی تاکنون پابرجا مانده است؟