شورولت از نمونه اولیه Blazer EV.R NASCAR در دایتونا رونمایی کرد
1
شورولت پیش از برگزاری مسابقه DAYTONA 500 امسال، نمونه اولیه خودروی Blazer EV.R NASCAR را معرفی کرد. این خودرو نمونهای از تلاش مداوم شورولت برای آزمایش، یادگیری و بررسی فناوریهای جدیدی است که میتوانند در برنامههای مسابقهای و خودروهای تولیدی به کار گرفته شوند.
اریک وارن، مدیر اجرایی رقابتهای جهانی موتوراسپرت در جنرال موتورز، گفت:
«در حالی که برای سالهای آینده همچنان به استفاده از فناوری V8 قدرتمند و اثباتشده در مسابقات NASCAR ادامه خواهیم داد، همیشه به دنبال راههای جدیدی برای بهبود قدرت، دوام و کارایی هستیم تا آموختههای خود از پیست مسابقه را به خودروهای تولیدی منتقل کنیم، بهویژه اکنون که خط تولید خودروهای برقی شورولت در حال گسترش است.»
نمونه اولیه Blazer EV.R با استفاده از سه موتور الکتریکی ششفازی که بیش از ۱۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند، به سرعت ۱۵,۰۰۰ دور در دقیقه میرسد. این موتورها از یک باتری ۷۸ کیلوواتساعتی با خنککنندگی مایع تغذیه میشوند.
آزمایش فناوریهای جدید به شورولت اجازه میدهد تا این تجربیات را در خودروهای تولیدی خود به کار گیرد. موفقیت شورولت در بازار به دلیل ارائه طیف گستردهای از خودروها، از خودروهای اقتصادی تا سوپراسپرتها، و همچنین گزینههای مختلف سوختی از جمله دیزل، بنزین و خودروهای برقی است.
وارن افزود:
«موتوراسپرت بستری برای نوآوری و محلی برای آموزش مهندسان ماست — جایی که شورولت میتواند فناوریهای جدید را در محیطی پرشتاب و در برابر بهترین رقبا آزمایش کند.»
خودروی Blazer EV.R بر پایه شاسی و سیستم تعلیق نسل جدید NASCAR ساخته شده و با استفاده از سیستم چهارچرخ محرک قابل برنامهریزی و تایرهای Goodyear Racing Eagle قدرت خود را به زمین منتقل میکند. شورولت با همکاری نزدیک با NASCAR و سایر تولیدکنندگان، پارامترها و عناصر فنی این نمونه اولیه را طراحی کرده است.
طراحی و آیرودینامیک این خودرو توسط تیم طراحی جنرال موتورز و مهندسان موتوراسپرت انجام شده و ویژگیهای ظاهری آن از مدل تولیدی Blazer EV SS الهام گرفته شده است.
فیل زاک، مدیر اجرایی طراحی جهانی شورولت، گفت:
«این برنامه فرصت بسیار خوبی برای همکاری با NASCAR و طراحی بدنه جدید یک خودروی کراساور بود تا عناصر طراحی Blazer EV SS را به نمایش بگذاریم. نمونه اولیه EV.R با ابعاد پایینتر و پهنتر طراحی شده و آیرودینامیک و عملکرد در اولویت آن بوده است.»
مهندسان جنرال موتورز موفق شدند این خودرو را از مرحله مفهومی به واقعیت برسانند و سپس در آزمایشهای انجامشده در Carolina Motorsports Park در کِرشاو، کارولینای جنوبی، آن را با سرعت مسابقهای و بهطور مداوم تست کنند.
براندون توماس، معاون طراحی خودرو در NASCAR، گفت:
«NASCAR و شرکای تولیدکننده آن به فناوریهای نوظهور علاقهمندند و تلاش میکنند تا در خط مقدم نوآوری باقی بمانند. با Blazer EV.R، شورولت و مهندسانش فناوریهای جدید را با پلتفرم نسل جدید NASCAR ترکیب کردند — و نتیجه آن خودرویی قدرتمند و هیجانانگیز است که مطمئن هستیم طرفداران با دیدن آن در Daytona International Speedway هیجانزده خواهند شد.»
جاستین آلگایر، راننده تیم شورولت و قهرمان سری NASCAR Xfinity 2024، در طول آزمایشهای این خودرو رانندگی آن را بر عهده داشت.
آلگایر گفت:
«وقتی درون خودرو هستید و آن را آزمایش میکنید، با چیزهایی روبهرو میشوید که اصلاً قبلاً به آنها فکر نکردهاید. من عادت داشتم سرعت خود را با دنده و شنیدن صدای دور موتور بسنجم، اما در اینجا باید کاملاً روش قضاوت درباره سرعت ورودی به پیچها را تغییر دهم. در این پلتفرم، یاد گرفتیم که چگونه از ترمز احیاکننده (Regenerative Braking) بهطور استراتژیک استفاده کنیم، که تأثیر زیادی بر ترمزگیری و تعادل در پیچها دارد.»
شورولت همچنین در 67مین مسابقه DAYTONA 500 که در یکشنبه، 16 فوریه 2025 برگزار میشود، با مدل Blazer EV SS بهعنوان خودروی پیشتاز (Pace Car) حضور خواهد داشت. این خودرو ۶۱۵ اسب بخار قدرت دارد و میتواند با استفاده از حالت Wide Open Watts در ۳.۴ ثانیه از صفر به ۶۰ مایل بر ساعت برسد، که آن را به سریعترین مدل SS تاریخ شورولت تبدیل کرده است. طبق اعلام قبلی، راننده افتخاری خودروی پیشتاز در این رویداد، آلن ریچسون، بازیگر معروف، خواهد بود.