نیلی بلاگ‌

16 خودرو کانسپت جذاب که آرزو می‌شد به خیابان‌ها راه می‌یافتند

ارسال شده توسط: معین کریمی 03 اسفند 1403 ساعت 17:30

از فورد شلبی GR-1 تا مرسدس بنز C112، با ۱۶ خودرو کانسپت جذاب آشنا شوید که می‌توانستند به خیابان‌ها بیایند، اما هرگز به تولید نرسیدند.

خودروهای کانسپت همواره به‌عنوان نمادهایی از آینده صنعت خودروسازی شناخته می‌شوند؛ طرح‌هایی با طراحی‌های نوآورانه، فناوری‌های پیشرفته و ایده‌هایی که به‌قدری زیبا و هیجان‌انگیز هستند که آرزو می‌کنیم شاهد حضورشان در خیابان‌ها باشیم. با این حال، واقعیت این است که بسیاری از این خودروها صرفا برای نمایش در نمایشگاه‌های خودرو طراحی می‌شوند و پس از آن در انبارها یا موزه‌ها باقی می‌مانند، زیرا هزینه تولید بالای آنها، محدودیت‌های قانونی یا چالش‌های عملیاتی مانع از ورودشان به خط تولید می‌شود.

این چند خودرو کانسپت هیچ‌وقت به تولید نرسیدند

در این مقاله، ۱۶ نمونه از برجسته‌ترین کانسپت‌های خودرویی را معرفی می‌کنم که آرزو می‌شد روزی به خیابان‌ها می‌آمدند و نه صرفا در تصاویر یا فیلم‌ها باقی می‌ماندند. همراه این نوشتار باشید تا به کاوش در دنیای این رویاهای چرخ‌دار بپردازیم.

۱. فورد شلبی کبرا کانسپت: مار خوش خط و خال فورد

فورد شلبی GR-1فورد شلبی GR-1

فورد شلبی کبرا کانسپت در ابتدا برای رقابت با داج وایپر طراحی شد و فراتر از یک خودروی نمایشی بود. این خودرو مفهومی کاملا قابل رانندگی بود و حتی پیش از رونمایی رسمی، توسط کرول شلبی به چندین خبرنگار نمایش داده شد. شاسی این خودرو از فورد GT الهام گرفته شده بود، اما موتور V10 آن کاملا منحصربه‌فرد بود و قدرتی بیش از 600 اسب بخار تولید می‌کرد. هدف فورد این بود که در صورت تولید، امکان افزودن توربوشارژر را نیز فراهم کند. با این حال، تولید این مدل هرگز عملی نشد و کبرا به نام دیزی بیش از یک دهه در انبار باقی ماند. در نهایت، این خودرو در سال 2017 فروخته شد و در سال 2021 به قیمت 2.64 میلیون دلار در یک حراجی به فروش رفت.

۲. آئودی آووس کواترو: سمفونی زیبای فلز و سرعت

خودرو کانسپت آئودی آووس کواتروخودرو کانسپت آئودی آووس کواترو

آئودی آووس کواترو در سال 1991 معرفی شد، آن هم زمانی که هنوز هیچ‌کس نام R8 را نشنیده بود. این خودرو با بدنه‌ای تمام آلومینیومی و موتوری W12 در ظاهر، به‌عنوان نمایشی از فناوری‌های آینده آئودی طراحی شد. آئودی ادعا می‌کرد که این خودرو بیش از 500 اسب بخار قدرت دارد و به سرعتی بیش از 200 مایل بر ساعت می‌رسد، اما واقعیت این بود که آووس کواترو حتی موتوری واقعی نداشت. آنچه درون آن دیده می‌شد، ماکتی چوبی از یک موتور بود! بااین‌حال، مفهوم سوپرکار موتورمیانی برای آئودی جذاب بود، تا جایی که در سال 2000 مدل رزمایر و سپس در سال 2003 لمانز کواترو را ساخت. در نهایت، این ایده به آئودی R8 ختم شد که موفقیت چشم‌گیری در بازار داشت.

۳. پورشه 919 استریت: هایپرکاری که هرگز به خیابان نرسید

پورشه 919 استریتپورشه 919 استریت

پورشه 919 استریت بر پایه مدل مسابقه‌ای 919 LMP1 طراحی شد و هدف از ساخت آن، بررسی امکان تولید نسخه‌ای خیابانی از این خودرو بود. این پروژه در سال 2017 کلید خورد، اما تا سال 2020 کاملا محرمانه باقی ماند. با بیش از 900 اسب بخار قدرت و ساختاری مشابه نسخه مسابقه‌ای، 919 استریت پتانسیل تبدیل شدن به یکی از برترین هایپرکارهای تاریخ را داشت. اما تغییر این خودرو برای انطباق با قوانین جاده‌ای بسیار پرهزینه بود، به همین دلیل، حتی نمونه اولیه‌ای از آن نیز ساخته نشد و تنها یک ماکت رسیلی از آن موجود است. علاقه‌مندان همچنان امیدوارند که پورشه نسخه‌ای خیابانی از این خودرو را عرضه کند، اما به نظر می‌رسد که این ایده برای همیشه کنار گذاشته شده است.

۴. مزدا RX-01: میراث فراموش‌شده موتور وانکل

مزدا RX-01مزدا RX-01

مزدا RX-01 در سال 1995 به‌عنوان جانشینی ارزان‌تر و سبک‌تر برای RX-7 معرفی شد. این خودرو با طراحی ساده‌تر و وزن کمتر، می‌توانست طیف وسیع‌تری از خریداران را جذب کند. RX-01 مجهز به موتور دوار روتاری بود که بعدها در RX-8 مورد استفاده قرار گرفت. بااین‌حال، مزدا تصمیم گرفت به‌جای تولید RX-01، RX-8 را به‌عنوان جایگزین RX-7 معرفی کند. این تصمیم باعث شد که RX-8 هرگز به اندازه RX-7 محبوب نشود. اگر RX-01 به تولید می‌رسید، شاید مزدا می‌توانست نسل جدیدی از خودروهای اسپرت ارزان و جذاب را پایه‌گذاری کند. اما این خودرو هرگز به مرحله تولید نرسید و RX-8 نیز در نهایت در اوایل دهه 2010 کنار گذاشته شد.

۵. ام‌جی EX-E: سوپرکاری که می‌توانست MG را نجات دهد

خودرو کانسپت ام‌جی EX-Eخودرو کانسپت ام‌جی EX-E

شرکت MG در سال 1985 با رونمایی از مدل EX-E، رویای ساخت یک سوپرکار مدرن را در سر داشت. طراحی این خودرو از جت‌های جنگنده الهام گرفته شده بود و از یک موتور V6 با قدرت بالا بهره می‌برد که از خودروی رالی مترو 6R4 گرفته شده بود. مدیران MG علاقه‌مند به تولید این خودرو بودند، اما هزینه‌های تولید بسیار بالا برآورد شد و پروژه متوقف شد. سرنوشت MG در سال‌های بعد چندان خوب پیش نرفت و این برند در دهه 2000 با ورشکستگی روبرو شد. EX-E امروز در موزه بریتانیایی موتور نگهداری می‌شود و به‌عنوان یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های MG شناخته می‌شود که هرگز به تولید نرسید.

۶. جیپ M-715 Five-Quarter: تلفیقی از کلاسیک و مدرن

خودرو مفهومی جیپ M-715 Five-Quarterخودرو مفهومی جیپ M-715 Five-Quarter

جیپ M-715 Five-Quarter در سال 2019 برای نمایش در رویداد Moab Easter Safari معرفی شد. این خودرو ترکیبی از یک بدنه کلاسیک مدل 1968 و شاسی مدرن جیپ گلادیاتور بود. نیروی محرکه آن توسط یک موتور 6.2 لیتری Hellcrate V8 تأمین می‌شد که 700 اسب بخار قدرت داشت. جیپ این مدل را به‌عنوان یک خودروی مخصوص آفرود طراحی کرد و آن را به محورهای Dynatrac Pro-rock، لاستیک‌های 40 اینچی و محافظ‌های مقاوم در برابر صخره مجهز کرد. با اینکه بازار خودروهای آفرودی عملکرد بالا همچنان داغ است، جیپ هرگز تصمیم به تولید این مدل نگرفت. اگر این خودرو به مرحله تولید می‌رسید، می‌توانست رقیب جدی برای فورد رپتور و رم TRX باشد.

۷. بی‌ام‌و 3.0 CSL Hommage R: ادای احترام به گذشته

بی‌ام‌و 3.0 CSL Hommage Rبی‌ام‌و 3.0 CSL Hommage R

بی‌ام‌و در سال 2015 خودرو کانسپت 3.0 CSL Hommage R را برای گرامیداشت چهل‌سالگی موفقیت‌های خود در مسابقات آمریکای شمالی معرفی کرد. این خودرو که از مدل 3.0 CSL دهه 1970 الهام گرفته شده بود، دارای بدنه‌ای سبک از جنس فیبر کربن بود. برخلاف انتظارات، بی‌ام‌و هیچ اطلاعاتی درباره مشخصات فنی آن منتشر نکرد، زیرا این مدل صرفاً برای نمایش طراحی شده بود. بسیاری از علاقه‌مندان امیدوار بودند که این کانسپت پایه‌ای برای تولید یک مدل جدید باشد، اما این اتفاق نیفتاد. هرچند که در سال 2023، بی‌ام‌و نسخه‌ای مدرن از 3.0 CSL را عرضه کرد که تا حد زیادی روح این کانسپت را زنده نگه داشت.

۸. کرایسلر ME Four-Twelve: سوپرکاری که بیش از حد جاه‌طلبانه بود

خودرو کانسپت کرایسلر ME Four-Twelveخودرو کانسپت کرایسلر ME Four-Twelve

کرایسلر ME Four-Twelve در سال 2004 معرفی شد و به نظر می‌رسید که این شرکت قصد دارد با تولید آن وارد دنیای سوپرکارها شود. این خودرو به یک موتور 6.0 لیتری V12 چهار توربوشارژ مجهز بود که 850 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. کرایسلر حتی یک نمونه کاملاً عملیاتی از این خودرو را ساخت، اما هزینه‌های تولید آن به‌شدت بالا برآورد شد و در نهایت پروژه متوقف شد. اگر ME Four-Twelve به تولید می‌رسید، می‌توانست یکی از قوی‌ترین سوپرکارهای دوران خود باشد، اما این خودرو تنها در تاریخ به‌عنوان یک رویای نافرجام باقی ماند.

۹. هوندا HP-X: سنگ بنای اسطوره‌ای به نام NSX

هوندا HP-Xهوندا HP-X

هوندا در دهه 1980 تصمیم گرفت که یک سوپرکار واقعی طراحی کند و به همین منظور مدل مفهومی HP-X را با همکاری پینینفارینا معرفی کرد. این خودرو به یک موتور V6 مسابقه‌ای مجهز بود و از طراحی سبک‌وزن با استفاده از فیبر کربن و سازه لانه‌زنبوری بهره می‌برد. اگرچه هوندا این خودرو را به تولید نرساند، اما از تجربیات به‌دست‌آمده در طراحی آن برای توسعه مدل افسانه‌ای NSX استفاده کرد. بسیاری از عناصر فنی HP-X، مانند شاسی سبک‌وزن، در NSX نهایی نیز دیده شدند. در سال 2024، هوندا این مدل مفهومی را پس از 40 سال بازسازی کرد و آن را در رویداد Pebble Beach Concours d’Elegance به نمایش گذاشت.

۱۲. کادیلاک Ciel: لوکس‌گرایی به سبک آمریکایی

کادیلاک Cielکادیلاک Ciel

کادیلاک در سال 2011 با معرفی مدل Ciel، تصویری از یک خودروی روباز لوکس را ارائه داد که تداعی‌کننده دوران طلایی خودروهای کروک آمریکایی بود. این خودرو دارای فاصله محوری 125 اینچی و پیشرانه هیبریدی V6 با قابلیت حرکت در حالت تمام الکتریکی بود. استقبال از این مدل بسیار مثبت بود و گزارش‌هایی منتشر شد که کادیلاک در حال بررسی امکان تولید آن است. بااین‌حال، هزینه‌های بالای توسعه باعث شد که پروژه Ciel متوقف شود. در عوض، کادیلاک از پلتفرم این خودرو برای تولید مدل CT6 استفاده کرد که یک سدان لوکس رقیب مرسدس S-Class بود. اما CT6 نیز موفقیت چندانی نداشت و در نهایت از خط تولید خارج شد.

۱۳. تویوتا S-FR Racing: خودروی اسپرت فراموش‌شده تویوتا

خودرو کانسپت تویوتا S-FR Racingخودرو کانسپت تویوتا S-FR Racing

تویوتا با خودرو مفهومی S-FR که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، قصد داشت یک خودروی اسپرت کوچک‌تر و ارزان‌تر از مدل 86 را به بازار عرضه کند. این خودرو دارای موتور جلو-میانی، دیفرانسیل عقب و گیربکس دستی شش‌سرعته بود. نسخه مسابقه‌ای آن، S-FR Racing، دارای کیت بدنه فیبرکربنی و چرخ‌های مسابقه‌ای بود. طرفداران خودروهای اسپرت اقتصادی امید زیادی به تولید این مدل داشتند، اما تویوتا هرگز این خودرو را به بازار عرضه نکرد. گزارش‌هایی منتشر شده که ممکن است S-FR در سال 2026 با همکاری دایهاتسو و سوزوکی معرفی شود، اما تا زمانی که تویوتا به‌طور رسمی آن را تأیید نکند، نباید چندان به تحقق این شایعه امیدوار بود.

۱۴. مرسدس بنز C112: کانسپتی که 700 نفر را ناامید کرد

مرسدس بنز C112مرسدس بنز C112

مرسدس در سال 1991 مدل C112 را معرفی کرد، خودرویی که به‌قدری مورد استقبال قرار گرفت که بلافاصله 700 نفر برای خرید آن ثبت‌نام کردند. این مدل دارای فناوری‌هایی نظیر ایرودینامیک فعال، کنترل کشش و کروز کنترل هوشمند بود که برای آن زمان بسیار پیشرفته محسوب می‌شد. موتور این خودرو یک V12 با 400 اسب بخار قدرت بود که عملکردی مشابه سوپرکارهای امروزی داشت. بااین‌حال، هزینه‌های توسعه C112 آن‌قدر بالا بود که مرسدس تصمیم گرفت تولید آن را لغو کند. تنها یک نمونه از این خودرو ساخته شد و همچنان در اختیار مرسدس باقی مانده است. اگر این خودرو به تولید می‌رسید، می‌توانست یکی از انقلابی‌ترین مدل‌های دهه 1990 باشد.

۱۵. نیسان Trailrunner: کراس‌اووری جلوتر از زمان خود

نیسان Trailrunnerنیسان Trailrunner

نیسان Trailrunner در سال 1997 معرفی شد، زمانی که مفهوم کراس‌اوورها هنوز به شکل امروزی تثبیت نشده بود. این خودرو با ترکیب ارتفاع زیاد از سطح زمین، سیستم چهارچرخ متحرک و طراحی اسپرت، به‌عنوان خودرویی ایده‌آل برای نسل جوان آینده در نظر گرفته شده بود. تریلر رانر 20 سانتی‌متر از سطح زمین فاصله داشت از سطح زمین بود که حتی از برخی خودروهای SUV امروزی بیشتر است. موتور SR20 آن حدود 187 اسب بخار قدرت داشت و از فناوری‌هایی نظیر ترمز کمکی و سیستم ناوبری برخوردار بود. نیسان مدتی به تولید این خودرو فکر کرد اما در نهایت مدل X-Trail را جایگزین آن کرد. اگر این خودرو به تولید می‌رسید، شاید امروز نیسان یکی از پیشگامان کراس‌اوورهای اسپرت بود.

۱۶. پژو Onyx: ترکیب هنر و مهندسی در قالب یک سوپرکار

خودرو کانسپت پژو Onyxخودرو کانسپت پژو Onyx

پژو با پرده‌برداری از خودرو کانسپت Onyx در سال 2012، بار دیگر توانایی خود در طراحی سوپرکارهای جذاب را به نمایش گذاشت. این خودرو از ترکیب نوآورانه‌ای از مواد ساخته شده بود؛ برای مثال، درهای آن از مس خالص و برخی اجزای داخلی آن از چوب بازیافتی روزنامه ساخته شده بودند. پیشرانه این خودرو یک موتور 3.7 لیتری V8 هیبریدی بود که بیش از 600 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. علی‌رغم ظاهر فوق‌العاده و فناوری پیشرفته، پژو هیچ‌گاه قصد تولید اونیکس را نداشت. اگر این خودرو به بازار عرضه می‌شد، می‌توانست پژو را به‌عنوان یک برند لوکس و توانمند در زمینه سوپرکارها معرفی کند. اما مانند بسیاری از کانسپت‌های پژو، این خودرو نیز تنها یک نمایش فنی باقی ماند.

چرا این خودروها در حد کانسپت باقی ماندند؟

علت اصلی اینکه این خودروها هرگز به تولید انبوه نرسیدند، معمولا هزینه‌های تولید بالا، چالش‌های فنی، محدودیت‌های قانونی ایمنی یا بازارهای محدود است. برخی از آنها نیز صرفا برای نمایش خلاقیت و فناوری طراحی شده بودند و هیچ‌گاه قرار نبود به واقعیت تبدیل شوند. با این حال، وجود این طرح‌ها نشان‌دهنده توانایی طراحان خودرو در خلق ایده‌های نوآورانه و جسورانه است.

نتیجه‌گیری

خودروهای کانسپت پنجره‌ای به آینده صنعت خودروسازی هستند؛ جایی که فناوری و خلاقیت با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا طرح‌هایی بی‌نظیر و گاهی غیرقابل‌باور خلق کنند. اگرچه این ۱۶ خودرو کانسپت جذاب هیچ‌گاه به خیابان‌ها راه نیافتند، اما بررسی و تصور حضور آنها در دنیای واقعی، تجربه‌ای الهام‌بخش و جذاب است. کدام یک از این خودروها را ترجیح می‌دادید که به تولید برسد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. شاید روزی فناوری و منابع مالی اجازه دهند این رویاها به واقعیت تبدیل شوند. تا آن زمان، از کاوش در این طرح‌های بی‌نظیر لذت ببرید.

در گجت نیوز بخوانید:

منبع خبر

برچسب ها : ،

مطالب مشابه را ببینید!