چک لیست راهاندازی فروشگاه اینترنتی
برای شروع هر کاری داشتن یک برنامه دقیق به شما کمک می کند تا یک مسیر درست را پیش ببرید. با فضای رقابتی امروز ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق نیازمند برنامهریزی دقیق و رعایت مراحل کلیدی است. در این چکلیست، تمامی گامهای مهم را بررسی میکنیم تا بتوانید طراحی سایت فروشگاهی را بهصورت اصولی راه اندازی کنید.
۱. بررسی و انتخاب حوزه فعالیت
انتخاب محصول یا خدمات مناسبتحلیل بازار و رقباتعیین استراتژی فروش
در ابتدای چک لیست راه اندازی فروشگاه باید حوزه کاریتان را مشخص کنید و بدانید قرار است چه محصولی را بفروشید. اگر خودتان یک فروشگاه فیزیکی دارید می توانید بدون نیاز به تامین محصول، محصولاتی که دارید را در سایت قرار دهید. اما اگر شما در ابتدای راه اندازی کسب و کارتان هستید و هنوز محصول را انتخاب نکردید به دنبال محصولات پرفروش اینترنتی باشید. برای این کار کافیست حوزه های مختلف را بررسی کنید و یک محصول با فروش بالا و حاشیه سود بالا انتخاب کنید. از قوانین فروش اینترنتی، فروش به تعداد زیادی از افراد است که اگر حتی حاشیه سود کم باشد، سود خوبی به دست می آورید.
بعد از انتخاب محصول باید بازار و میزان رقابتی بودن محصول را بشناسید به عنوان مثال شاید فروش بلیط هواپیما سود بالایی دارد اما رقابت بالایی دارد و یا تامین محصول سخت است.
بعد از بررسی رقبا باید یک استراتژی درست انتخاب کنید و یک ارزش جدید برای کاربران انتخاب کنید تا کاربران سایت شما را برای خرید انتخاب کنند.
۲. انتخاب نام دامنه
انتخاب نام دامنه کوتاه، خوانا و مرتبط
برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی نیاز به انتخاب نام دامنه برای سایت تان هستید، برای این کار باید یک نام دامنه انتخاب کنید که در ذهن بماند، راحت تایپ شود و نام مشابه رقبا نباشد. در ابتدای راه اندازی سایت هم امکان خرید دامنه ارزان وجود دارد و می توانید دامنه هایی مانند ir ،shop ،store را با هزینه کم بین 32 تا 200 هزار تومان خریداری کنید. البته اگر در کارتان جدی هستید و قصد ادامه دادن سایت را دارید بهتر است پسوند .com خریداری کنید.
3. انتخاب هاست مناسب
خرید هاست پرسرعت و امن برای فروشگاه اینترنتیانتخاب هاست با کیفیت
انتخاب هاست مناسب برای فروشگاه اینترنتی، تاثیر مستقیمی بر سرعت، امنیت و تجربه کاربری دارد. برای راهاندازی یک سایت وردپرسی، هاست وردپرس پرسرعت گزینهای بهینه محسوب میشود، زیرا برای میزبانی وردپرس بهینهسازی شده و عملکرد بهتری ارائه میدهد.
اگر قصد راهاندازی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس را دارید، می توانید از هاست ووکامرس استفاده کنید که منابع مورد نیاز برای پردازش سفارشات و پشتیبانی از افزونههای فروشگاهی را فراهم میکند.
4.انتخاب پلتفرم فروشگاهی
وردپرس + ووکامرس (مناسب برای انعطافپذیری بالا)استفاده از فروشگاهسازهای آماده مثل وبزیکدنویسی اختصاصی در صورت نیاز به امکانات خاص
با روش های مختلفی می توانید سایتتان را راه اندازی کنید و همیشه این سوال وجود دارد که کدام روش بهتر است. در کل اگر به دنبال یک روش سریع و با هزینه مناسب برای راه اندازی سایت هستید، وردپرس گزینه مناسبی است. در طراحی سایت با وردپرس هم میتوانید در هزینه راه اندازی اولیه سایت صرفه جویی کنید و هم در نگهداری و پشتیبانی سایت نیاز به پرداخت هزینه زیادی نیستید.
5. طراحی و پیادهسازی سایت فروشگاهی
انتخاب قالب مناسب و ریسپانسیوبهینهسازی سرعت سایت (استفاده از CDN، کش و بهینهسازی تصاویر)رعایت اصول تجربه کاربری (UI/UX) برای افزایش نرخ تبدیل
در حال حاضر با رقابت بالا در سایت های فروشگاهی داشتن یک سایت با ظاهر زیبا یک گزینه مهم در چک لیست راه اندازی فروشگاه اینترنتی است و باید کاربر بتواند ارتباط خوبی با سایت شما بگیرد.
پس ظاهر سایت، انتخاب رنگ، چیدمان صفحات، دسترسی راحت کاربران برای خرید را در سایتتان پیاده کنید تا بدون مشکل بتوانند با سایت شما ارتباط برقرار کنند.
6. مدیریت محصولات و محتوای سایت
ایجاد صفحات محصول با توضیحات کامل و تصاویر باکیفیتایجاد محتوای جذاب و سئو شده برای افزایش بازدید
بعد از اینکه سایتتان را راه اندازی کردید باید یک برنامه برای تولید محتوای سایتتان داشته باشید. شما باید به تمام سوالات کاربران جواب دهید بنابراین در نوشتن توضیحات متن برای محصولات و یا نوشتن مقالات کاربردی به کاربران کمک کنید تا در سایت به پاسخ سوالاتشان برسند و در نهایت تشویق به خرید از شما شوند.
7. بررسی مسیر خرید برای کاربران
استفاده از دستهبندیهای مناسب برای دسترسی راحت کاربرانسبد خرید بهینهامکان مقایسه محصولات
در چک لیست راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید ببینید که پس از راه اندازی سایت، کاربران به راحتی می توانند خرید کنند یا خیر. خودتان را جای مشتری قرار دهید و ببینید آیا می توانید به راحتی محصولات را ببینید، محصولات را با هم مقایسه کنید، سبد خرید به درستی کار می کند، کاربران برای پرداخت مشکلی ندارند و در کل ببینید کاربران می توانند سفارششان را به راحتی ثبت کنید یا خیر.
8. مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی
برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی باید مجوزهای لازم برای کسب و کارهای اینترنتی را تهیه کنید به عنوان مثال اولین و مهمترین گزینه داشتن اینماد است. برای بسیاری از افراد قبل از خرید از فعال بودن اینماد مطمئن می شوند. مهمترین مجوزهایی که تاسیس فروشگاه اینترنتی نیاز دارید موارد زیر است:
نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)درگاه پرداخت آنلاینمجوز در زمینه رسانه های دیجیتالگرفتن مجوز نظام صنفی رایانه ایمجوز ساماندهی
9. راهاندازی درگاه پرداخت و سیستم حمل و نقل
ثبتنام و دریافت درگاه پرداخت آنلاینتنظیم روشهای ارسال و تعیین هزینه حمل و نقلامکان رهگیری سفارشات برای مشتریان
در چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی باید سیاست مشخصی برای ارسال محصولاتتان داشته باشید. این مرحله از طراحی سایت فروشگاهی باید با استراتژی درست باشد چرا که ممکن است برای شما و کاربران هزینه مالی و زمانی زیادی داشته باشد بنابراین حتما گزینه سیستم پرداخت را به چک لیست راهاندازی فروشگاه اینترنتی اضافه کنید.
10. بازاریابی دیجیتال
تعیین کانال های فروشبرنامه ریزی برای تولید محتواراه اندازی شبکه های اجتماعیایمیل مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و…سئو سایت
با داشتن یک سایت، نیاز دارید تا سایتتان و محصولاتی را که دارید با روشهای بازاریابی نوین و دیجیتال به مخاطبان هدف معرفی کنید و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. این کار با بهینهسازی سئو سایت برای جذب ترافیک ارگانیک، تولید محتوای ارزشمند و جذاب، تبلیغات دیجیتال مانند گوگل ادز و شبکههای اجتماعی، کمپینهای ایمیل مارکتینگ و… می توانید برای جذب مخاطبان و فروش استفاده کنید.
11. انجام اقدامات موردنیاز برای امنیت و پشتیبانگیری
استفاده از فایروال و اقدامات امنیتی برای جلوگیری از حملات سایبریبکاپگیری منظم از اطلاعات سایتبروزرسانی دورهای افزونهها و سیستم مدیریت محتوا
هنگام راهاندازی سایت باید به فکر امنیت آن باشید تا هکرها نتوانند به اطلاعات حساس کاربران و دادههای سایت دسترسی پیدا کنند. این کار با انجام اقدامات اولیه امنیتی، خرید هاست با کیفیت، استفاده از رمزهای عبور قوی و احراز هویت دو مرحلهای و کمک گرفتن از افراد متخصص انجام می شود.
همچنین حتما از سایتتان بکاپ بگیرید و به صورت دائمی مانیتورینگ از سایتتان داشته باشید تا مطمئن شوید مشکلی از نظر امنیتی برای سایتتان ایجاد نمی شوند.
12. تحلیل و بهینهسازی عملکرد فروشگاه
استفاده از ابزارهای تحلیل سایت مانند گوگل آنالیتیکسبررسی رفتار کاربران و بهینهسازی صفحات فرود
تنها تاسیس فروشگاه اینترنتی کافی نیست و در چک لیست راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید برنامه ای برای بررسی و تحلیل از وضعیت کسب و کارتان داشته باشید و بتوانید یک بررسی از میزان ورودی ها و نرخ تبدیل سایت داشته باشید. با گرفتن گزارش از ابزارهای مختلف می توانید دلایل فروش یا عدم فروش محصولات و یا موفق نبودن کمپین ها را به دست آورید.
با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics میتوانید میزان بازدید صفحات، نرخ پرش، مسیر حرکت کاربران در سایت و نرخ تبدیل را بررسی کنید. همچنین، ابزارهایی مانند Google Search Console به شما کمک میکنند تا عملکرد سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل تحلیل کرده و مشکلات فنی را برطرف کنید. در نهایت، استفاده از نظرسنجیهای مشتریان و تحلیل رفتار کاربران میتواند به بهبود تجربه خرید و افزایش نرخ تبدیل کمک کند.
13. خدمات مشتریان و پشتیبانی
ارائه سیستم چت آنلاین و پشتیبانی سریعایجاد بخش سوالات متداول (FAQ)دریافت بازخورد مشتریان و بهبود مستمر خدمات
حتما برای پاسخگویی به سوالات کاربران برنامه ای مشخص داشته باشید تا در سریع ترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ داده شود. زمانی که کاربران پاسخ خود را بهموقع دریافت کنند، احساس اعتماد بیشتری به کسبوکار شما خواهند داشت و احتمال تبدیل آنها به مشتری افزایش مییابد. برای این کار، میتوانید از چت آنلاین، رباتهای پاسخگو، پشتیبانی تلفنی و سیستمهای تیکتینگ استفاده کنید. همچنین، داشتن بخش پرسشهای متداول (FAQ) میتواند به کاهش تعداد سوالات تکراری و افزایش سرعت پاسخگویی کمک کند. بررسی منظم پیامها و نظرات کاربران در شبکههای اجتماعی و ایمیل نیز از دیگر راههای بهبود ارتباط با مشتریان است.
با رعایت چک لیست راه اندازی فروشگاه اینترنتی، میتوانید فروشگاه اینترنتی خود را بهصورت حرفهای راهاندازی کرده و در مسیر رشد و موفقیت قرار بگیرید. 🚀 شما هم تجربه تان در تاسیس سایت فروشگاهی با ما به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول:
مهمترین فاکتورها در راه اندازی سایت فروشگاهی کدام است؟
در چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی انتخاب حوزه کاری و نوع محصولات، انتخاب پلتفرم، امکانات سایت، روش های بازاریابی، سئو و تولید محتوا و…. بسیار مهم هستند.
چه مجوزهایی برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی مورد نیاز است؟
از مهمترین مجوزها در تاسیس یک سایت فروشگاهی گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)، درگاه پرداخت آنلاین، گرفتن مجوز نظام صنفی رایانه ای و مجوز ساماندهی است.
چه روشهایی برای جذب مشتری و افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی وجود دارد؟
برای جذب مشتری و افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی، باید از سئو (SEO) برای بهبود رتبه سایت در گوگل، بازاریابی محتوا با تولید مقالات و ویدئوهای مفید، Google Ads و اینستاگرام استفاده کنید. فعالیت در شبکههای اجتماعی، ارائه تخفیفها و پیشنهادهای ویژه، استفاده از ایمیل مارکتینگ و پیامک تبلیغاتی نیز مؤثر هستند. علاوه بر این اجرای برنامههای وفاداری مشتریان، ارائه پشتیبانی سریع و تحلیل دادهها برای بهینهسازی استراتژیها میتواند به افزایش فروش و وفاداری مشتریان کمک کند.
این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.