نیلی بلاگ‌

ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون رضایت مشترکان ممنوع است + نحوه لغو و شکایت از تبلیغات مزاحم

ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 31 اردیبهشت 1404 ساعت 10:47

طبق مصوبه جدید کمیسیون و تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون دریافت اجازه قبلی از مشترکان ممنوع است.

بر اساس آخرین اخبار داخلی و به گفته معاون اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ارسال هرگونه پیامک انبوه تبلیغاتی از سوی دارندگان پروانه ارتباطی و فناوری اطلاعات بدون کسب اجازه قبلی از مشترکین، بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ممنوع اعلام شده است.

بر اساس این مصوبه، اپراتورهای تلفن همراه و سایر دارندگان پروانه ارتباطی و فناوری اطلاعات حق ندارند بدون دریافت رضایت صریح و آگاهانه مشترک، اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انبوه نمایند. این ممنوعیت شامل تمامی انواع پیامک‌های تبلیغاتی می‌شود.

برخورد با ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی بدون مجوز

پیامک‌های تبلیغاتیپیامک‌های تبلیغاتی

مهدی قلیچ‌ خانی، معاون اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در خصوص راهکارهای فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، اطلاعات جامعی ارائه کرده است. به منظور سهولت دسترسی مشترکین به تنظیمات مربوط به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، سامانه کد دستوری #800* راه‌اندازی شده است.

این سامانه به مشترکین این امکان را می‌دهد تا برای هر اپراتور به صورت جداگانه، نسبت به فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی دریافت پیامک‌های تبلیغاتی اقدام نمایند. این بدان معناست که مشترک می‌تواند برای یک اپراتور دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را فعال و برای اپراتور دیگر، آن را غیرفعال نماید.

بیشتر بخوانید

بر اساس مصوبه 3-270 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با عنوان «مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوایی پیامکی»، ارسال هرگونه پیامک انبوه تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی و ارزش افزوده از سوی دارندگان پروانه ارتباطی و فناوری اطلاعات بدون دریافت اجازه قبلی از مشترک ممنوع است. این مصوبه، مبنای قانونی برخورد با متخلفین در این حوزه است.

کنترل پیامک‌های اطلاع‌رسانی با کد #800*

پیامک‌های تبلیغاتیپیامک‌های تبلیغاتی

برای استفاده از سامانه #800*، با شماره‌گیری کد #800* از طریق تلفن همراه خود، به منوی اصلی سامانه وارد شوید. در این منو، گزینه‌های مختلفی از جمله «فعال‌سازی دریافت پیامک تبلیغاتی»، «غیرفعال‌سازی دریافت پیامک تبلیغاتی» و «مشاهده وضعیت فعلی» وجود دارد. با انتخاب گزینه مورد نظر و طی کردن مراحل آن، می‌توانید تنظیمات مربوط به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را برای اپراتور مورد نظر خود تغییر دهید.

ارسال‌کنندگان پیامک‌های اطلاع‌رسانی از سرشماره‌های خدماتی (مانند پیامک‌های ارسالی از سوی بانک‌ها، سازمان‌های دولتی و غیره) نیز ملزم شده‌اند عبارت «لغو 11» را در انتهای پیامک خود درج کنند. این امر به مشترکین این امکان را می‌دهد تا در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های بیشتر از آن سرشماره، با ارسال عدد 11 به همان سرشماره، ادامه دریافت پیامک را لغو نمایند.

پیامک‌های تبلیغاتیپیامک‌های تبلیغاتی

بیشتر بخوانید

در صورت دریافت پیامک اطلاع‌رسانی که در انتهای آن عبارت «لغو 11» درج شده است، عدد 11 را از طریق پیامک به همان سرشماره ارسال کنید. با انجام این کار، اشتراک شما در دریافت پیامک از آن سرشماره لغو خواهد شد و دیگر پیامکی از آن سرشماره دریافت نخواهید کرد.

در صورتی که مشترکی قبلاً دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی از یک سرشماره را لغو کرده باشد و اکنون تمایل به عضویت مجدد و دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی خدماتی را داشته باشد، می‌تواند عدد 12 را به همان سرشماره ارسال کند. با انجام این کار، اشتراک شما در دریافت پیامک از آن سرشماره مجدداً فعال خواهد شد و می‌توانید پیامک‌های اطلاع‌رسانی را دریافت کنید.

راهنمای شکایت از هرگونه پیامک‌ تبلیغاتی مزاحم

مشترکانی که بدون رضایت خود پیامک انبوه دریافت می‌کنند، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات 195 به آدرس https://195.cra.ir و یا تماس با شماره 195، شکایت‌های خود را برای دریافت پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم ثبت کنند.

شکایت از هرگونه پیامک‌ تبلیغاتی مزاحمشکایت از هرگونه پیامک‌ تبلیغاتی مزاحم

در این سامانه، فرم مربوط به ثبت شکایت را تکمیل و اطلاعات لازم از جمله شماره تلفن همراه خود، شرح شکایت و اطلاعات مربوط به پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم را وارد کنید. پس از ثبت شکایت، کد رهگیری دریافت خواهید کرد که می‌توانید از طریق آن وضعیت شکایت خود را پیگیری کنید. همچنین می‌توانید با شماره‌گیری 195 و ارتباط با کارشناسان مربوطه، شکایت خود را به صورت تلفنی ثبت نمایید.

همچنین بخوانید

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تمامی شکایت‌های مربوط به پیامک‌ها را بررسی و در صورت تکرار تخلف، موارد را به کمیته رسیدگی به تخلفات دارندگان پروانه ارجاع می‌دهد تا مطابق با مقررات با متخلفان برخورد شود. این برخوردها می‌تواند شامل جریمه نقدی، تعلیق پروانه و یا حتی لغو پروانه فعالیت متخلفین باشد.

اجرای دقیق و کامل این تدابیر، نقش بسزایی در حفظ حقوق مصرف‌کنندگان، کاهش مزاحمت‌های ناشی از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته و ساماندهی بازار پیامک‌های تبلیغاتی خواهد داشت. از این رو، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با جدیت پیگیر اجرای این مصوبات و برخورد با متخلفین است و از تمامی مشترکین تقاضا دارد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را از طریق سامانه 195 به این سازمان اطلاع دهند.

منبع خبر

برچسب ها : ،

مطالب مشابه را ببینید!