رشد خیرهکننده بازار سه چرخه های برقی در هند – تجارت نیوز
بازار سه چرخه های برقی در قاره آسیا، بهویژه در کشور پیشرویی مانند هند، رشدی خیرهکننده را تجربه کرده است. با توجه به عزم جدی دولتها برای مقابله با آلودگیهای زیستمحیطی و تشویق به استفاده از حملونقل پایدار، این وسیله نقلیه کوچک، اما کارآمد، نهتنها به انتخابی محبوب برای شهروندان تبدیل شده، بلکه دیگر باید آن را رکن اساسی سیستم حملونقل عمومی در بسیاری از شهرهای آسیایی دانست.
به گزارش تجارت نیوز، در سالهای اخیر، بازار وسایل نقلیه برقی در سطح جهان دچار تحولات چشمگیری شده است. یکی از بخشهای مهم این تحولات، رشد چشمگیر بازار سه چرخه های برقی در کشورهای آسیایی بهویژه هند است.
با تمرکز دولتها بر کاهش آلایندگیها و حمایتهای سیاستی از حملونقل پایدار، سه چرخه های برقی نهتنها به یک گزینه محبوب در بین شهروندان تبدیل شدهاند، بلکه دیگر نقش ستون فقرات حملونقل عمومی در بسیاری از شهرها را ایفا میکنند. در این میان، هند با سبقت گرفتن از چین، نقش کلیدی در هدایت این بازار جهانی ایفا میکند.
تحلیل بازار سه چرخه های برقی در سال ۲۰۲۴
براساس گزارش جدید «آژانس بینالمللی انرژی» (IEA)، فروش جهانی سهچرخههای برقی در سال ۲۰۲۴ با رشد حدود ۲۰ درصدی به حدود ۷۰۰ هزار دستگاه رسید. این آمار، جایگاه هند را برای دومین سال متوالی بهعنوان بزرگترین بازار سهچرخههای برقی در جهان تثبیت کرد.
جالب توجه اینکه، در حالی که بازار جهانی سهچرخه در سال ۲۰۲۴ حدود پنج درصد کاهش را تجربه کرد، هند با رشد بیش از ۱۰ درصدی توانست یک میلیون دستگاه سهچرخه برقی را به فروش برساند. بر اساس این گزارش، سهچرخههای برقی اکنون حدود ۲۵ درصد از کل فروش سهچرخهها را تشکیل میدهند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۰ درصد بوده است.
بیش از ۹۰ درصد فروش جهانی باطریهای معمولی و برقی سهچرخههای ۳ وات به دو کشور چین و هند اختصاص دارد که نشاندهنده تمرکز بالای بازار در این منطقه است.
نقش حمایتهای دولتی و سیاستی
موفقیت هند در بازار مورد بررسی تا حد زیادی مرهون سیاستهای حمایتی دولت است. طرح جدید PM E-DRIVE که در سال ۲۰۲۴ معرفی شد، با تخصیص بودجهای بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار، هدفگذاری کرده است تا بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه سهچرخه برقی برای مصارف تجاری عرضه شود. این در حالی است که ناوگان کلی سهچرخهها (اعم از برقی و بنزینی) در هند در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ میلیون دستگاه برآورد شده است.
طرح مذکور در ادامه دو برنامه مهم قبلی یعنی FAME-II و «طرح ارتقای حملونقل برقی» عمل میکند و از طریق اعطای یارانه خرید تا سقف ۵۰۰۰ روپیه به ازای هر کیلووات ساعت برای وسایل نقلیه برقی، شکاف قیمتی بین مدلهای بنزینی و برقی را کاهش میدهد.
رشد تولیدکنندگان و زیرساختها
در سال ۲۰۲۴، هند میزبان ۲۲۰ شرکت تولیدکننده اصلی تجهیزات (OEM) در بخش دوچرخهها و سهچرخههای برقی بود؛ این رقم در سال گذشته ۱۸۰ شرکت بود. با این حال، تنها چهار شرکت پیشرو حدود ۸۰ درصد از ۱.۳ میلیون خودروی برقی دو دیفرانسیل فروختهشده را به خود اختصاص دادند.
ظرفیت تولید این شرکتها نیز به سرعت در حال افزایش است؛ ۸۰ شرکت برتر تولیدی در هند در سال ۲۰۲۴ ظرفیتی معادل ۱۰ میلیون دستگاه وسایل نقلیه دو دیفرانسیل برقی داشتند که بیش از هشت برابر فروش داخلی است. در صورت تحقق برنامههای توسعهای، این ظرفیت میتواند به ۱۷ میلیون دستگاه افزایش یابد.
نمونه موفق تولید داخلی: اولا S1X
یکی از نمونههای موفق تولید داخلی، مدل S1X شرکت اولا است که با باتری ۲ کیلووات ساعت و توان اوج ۶ کیلووات با قیمت ۷۰ هزار روپیه عرضه شد. این قیمت پایینتر از متوسط قیمت پنج مدل پرفروش دو دیفرانسیل بنزینی در بازار هند است و نشاندهنده رشد رقابتپذیری مدلهای برقی تولید داخل است.
بازار خودروهای برقی وارداتی در هند
با وجود واردات خودروهای برقی از چین، سهم این خودروها در بازار هند در سال ۲۰۲۴ زیر ۱۵ درصد باقی مانده است. علت این امر، مالیات بالای واردات و در دسترس بودن مدلهای تولید داخل با قیمتهای مناسبتر است. برای نمونه، مدل شهری MG Comet EV ساخت شرکت چینی SAIC که در هند تولید میشود، با قیمتی زیر ۸۰۰۰ دلار به فروش میرسد. این در حالی است که هیچکدام از خودروهای وارداتی چینی با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار عرضه نمیشوند.
در سال ۲۰۲۴، فاصله قیمتی بین خودروهای بنزینی و برقی برای خودروهای کامپکت به زیر ۱۵ درصد و برای خودروهای شاسیبلند به ۲۵ درصد کاهش یافته است. این موضوع زمینهساز افزایش استقبال عمومی از خودروهای برقی در هند شده است.
افزایش چشمگیر اتوبوسهای برقی
یکی دیگر از نقاط برجسته تحول بازار خودروهای برقی در هند، افزایش تعداد اتوبوسهای برقی است. از سال ۲۰۲۰ تا پایان ۲۰۲۴، تعداد این اتوبوسها از کمتر از ۳۰۰۰ دستگاه به بیش از ۱۱۵۰۰ دستگاه رسیده است. این رشد سریع بیانگر اهمیت حملونقل عمومی برقی در سیاستهای کلان دولت هند است.
هند با پشتوانه سیاستهای هوشمندانه، حمایت مالی گسترده، توسعه زیرساختها و حضور قدرتمند تولیدکنندگان داخلی، توانسته است جایگاه پیشروی خود را در بازار جهانی سهچرخهها و خودروهای برقی تثبیت کند. چشمانداز سالهای آتی نشان از استمرار این روند دارد و هند نه تنها به یک بازار مصرف بزرگ بلکه به یک بازیگر تأثیرگذار در سطح بینالمللی در صنعت حملونقل برقی تبدیل شده است.
منبع: evmechanica