مدیرعامل ایرانی اوبر: اتوبوس را دوباره اختراع میکنیم
ارسال شده توسط: علیرضا نوریان 02 خرداد 1404 ساعت 12:39
مدیرعامل ایرانی اوبر در جدیدترین اظهارنظر خود گفته است که شرکت او قصد دارد اتوبوس را دوباره اختراع کند. اگر میخواهید بدانید چگونه، در ادامه با ما همراه باشید.
دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبر در یک مصاحبه جدید صحیتهای جالبی مطرح کرده است.. این مصاحبه دقیقاً در روزی انجام شده که اوبر از محصولات جدبد خود رونمایی کرد. این محصولات شامل گزینههای جدید برای سفرهای اشتراکی و قابلیتهایی که رفتوآمدهای روزانه را آسانتر و قابل پیشبینیتر میکنند.
مدیرعامل ایرانی اوبر از اختراع دوباره اتوبوس میگوید
در مصاحبه با دارا خسروشاهی مدیرعامل ایرانی اوبر، سوالاتی زیادی از او شد که متن کامل را میتوانید اینجا بخوانید. برای مثال از او پرسیده شد که خودش چقدر از اوبر استفاده میکند، تجربه او به عنوان کاربر چگونه است و وقتی خودش به عنوان راننده اوبر فعالیت میکند چه حسی دارد؟
بیشتر بخوانید
از زمانی که دارا تقریباً 10 سال پیش جایگزین تراویس کالانیک، بنیانگذار شرکت شد، وظیفه او این بود که شرکت را واقعاً عملیاتی کرده و آن را به سازمانی پایدار و سودآور تبدیل کند. همانند بسیاری از شرکتهای خدماتی بالغ، بخش عمدهای از استراتژی آنها این است که به بخشی ثابت از زندگی مردم تبدیل شوند تا درآمد پایدار ایجاد کنند. این شامل مواردی مانند اشتراکهای اوبر وان و همچنین تخفیفهای سفرهای انبوه برای مسافران دائمی میشود.
بزرگترین خبر دارا چیزی بود که آن را Route Share نامیده و شامل نقاطی از پیش تعیین شده میشود که اوبر تضمین میکند هر 20 دقیقه یکبار میآید و مسافر را سوار میکند از دارا پرسیدم که آیا اوبر به تازگی اتوبوس را دوباره اختراع کرده است. پاسخ او این بود که اوبر باید مکمل حملونقل عمومی عالی باشد. مدیرعامل ایرانی اوبر گفت:
به عقیده من، این رویکرد تا حدودی از مفهوم اتوبوس الهام گرفته شده است. اگر کمی عقبتر برویم، بخشی از تلاش ما برای توسعه و گسترش، به دسترسیپذیری بیشتر اوبر برای طیف وسیعتری از مردم مربوط میشود. به گمانم یکی از تمایزات اساسی شرکت ما با سایر کسبوکارها در این است که هدف ما کاهش هزینههاست. با کاهش قیمت، میتوانیم دامنه مشتریان خود را گسترش دهیم.
در ارتباط با طرح Route Share، دو شیوه برای کاستن از قیمت وجود دارد. نخست آنکه بیش از یک نفر خودرو را به صورت مشترک استفاده کنند، زیرا خودروها و زمان رانندگان هزینهبر هستند. و راه دیگر، کاهش اندازه یا قیمت وسیله نقلیه است. ما به طور فعال در حال پیادهسازی این موارد هستیم. به عنوان مثال، در بسیاری از کشورها از وسایل نقلیه دوچرخ و سهچرخ استفاده میکنیم. سالیان متمادی است که به دنبال این ایده اشتراکی که همانند یک اتوبوس است، هستیم. برای مثال، با UberX Share که اشتراکگذاری بر اساس تقاضا است، آغاز کردیم.
اما این مفهوم جدید، آن را به سطحی بالاتر ارتقا میدهد. اگر برنامهریزی صورت گیرد و هماهنگی در مسیرها ایجاد شود، تصور میکنم میتوانیم ضریب انطباق را افزایش دهیم و در نهایت، صرفهجویی حاصله را به مصرفکننده منتقل کنیم. بنابراین، آن را میتوان نوعی «اتوبوس نسل بعدی» نامید، اما هدف اصلی صرفاً کاهش قیمتها برای مصرفکننده و همچنین کمک به کاهش ترافیک و بهبود محیط زیست است. این موارد نیز همگی مطلوب هستند.
در واقع، من بر این باورم که ما با مالکیت خودروی شخصی در حال رقابت هستیم. حملونقل عمومی یک همکار محسوب میشود. اوبر پیوسته در شهرهایی که حملونقل عمومی چشمگیری دارند، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان میدهد. شما ممکن است برای رفتوآمد روزانه خود به مرکز شهر از حملونقل عمومی استفاده کنید، اما اگر قصد رفتن به شام با دوستانتان را دارید، احتمالاً اوبر را انتخاب خواهید کرد.
بنابراین، اوبر و حملونقل عمومی برای یک سفر خاص به رقابت میپردازند. این کاملاً درست است. شما باید تصمیم بگیرید: آیا با اتوبوس بروم، با مترو بروم یا اوبر بگیرم؟ در ارتباط با زندگی شما، ما مکملهای بسیار خوبی هستیم. هدف اصلی که ما در پی آن هستیم، مالکیت خودرو است. این در نهایت یک چشمانداز است. دستیابی به آن دشوار است زیرا خودرو محصولی بسیار منعطف با تولید انبوه و بسیار مقرونبهصرفه است. بنابراین، برای رسیدن به آن تلاش زیادی لازم است. ما کمتر از 3 درصد از مسافتهای طی شده در جادهها را پوشش میدهیم، با وجود اینکه شرکتی بسیار بزرگ هستیم. راه درازی در پیش داریم، اما چشمانداز قطعاً تغییر نکرده است.