چرا چراغ راهنما خودروها در آمریکا برخلاف تمام جهان به جای نارنجی، قرمز رنگ است؟
ارسال شده توسط: عرفان باستانی 02 خرداد 1404 ساعت 19:37
چراغ راهنما خودروها در آمریکا برخلاف استاندارد جهانی، اغلب به رنگ قرمز طراحی میشود؛ مسئلهای که همواره برای بسیاری از مسافران و علاقهمندان به خودرو سوالبرانگیز بوده است.
در حالیکه در اغلب کشورهای جهان استفاده از چراغهای راهنمای نارنجی بهعنوان استاندارد ایمنی شناخته میشود، صنعت خودروسازی آمریکا مسیری متفاوت را انتخاب کرده است. این انتخاب نه صرفاً ناشی از سلیقه، بلکه حاصل مجموعهای از عوامل فرهنگی، تاریخی و قانونی است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.
پیشینهای متفاوت در استانداردسازی
در دهههای گذشته، زمانیکه آمریکا استانداردهای طراحی خودرو را تدوین میکرد، تمرکز اصلی بر «سادگی تولید» و «یکپارچگی ظاهری» بود. در همین راستا، خودروسازان آمریکایی تصمیم گرفتند چراغهای ترمز و راهنما را بهصورت یکپارچه و قرمز رنگ طراحی کنند تا نیاز به اجزای جداگانه و هزینه بیشتر کاهش یابد.
برخلاف اتحادیه اروپا که قوانین سختگیرانهتری در تفکیک رنگها برای ایمنی بیشتر وضع کرده بود، ایالات متحده چنین الزامهایی نداشت. همین تفاوت دیدگاهها، پایهگذار یک مسیر طراحی متفاوت شد.
آیا چراغ قرمز ایمنتر است یا نارنجی؟
مطالعات متعددی در دهههای اخیر نشان دادهاند که چراغ راهنمای نارنجی (Amber) در تشخیص بهتر تغییر مسیر و واکنش سریعتر رانندگان مؤثرتر عمل میکند. برخی از آزمایشها، کاهش میزان تصادف را در خودروهایی که از راهنمای نارنجی استفاده میکردند، تأیید کردهاند.
با این حال، سازمانهای تنظیم مقررات در آمریکا هنوز استفاده از چراغهای راهنمای قرمز را مجاز میدانند، حتی اگر ایمنی آن در مقایسه با مدلهای نارنجی کمتر باشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این موضوع به نوعی «مقاومت در برابر تغییر استاندارد» از سوی صنعت خودروسازی آمریکا بازمیگردد.
خودروسازان جهانی چگونه با این تفاوت سازگار میشوند؟
شرکتهای بینالمللی برای فروش خودرو در بازار آمریکا، اغلب مجبورند نسخههایی با چراغ راهنمای قرمز تولید کنند؛ تغییری که مستقیماً بر طراحی و هزینه تولید آنها تأثیر میگذارد. در مقابل، برخی برندهای آمریکایی برای فروش در اروپا باید چراغهای نارنجی مطابق با مقررات ECE نصب کنند.
این دوگانگی در استانداردها نهتنها برای مصرفکنندگان، بلکه برای مهندسان طراحی نیز چالشبرانگیز است. چرا که مجبورند ساختار نوری خودرو را برای دو بازار مجزا طراحی و تطبیق دهند.
آیا آمریکا تغییری در پیش دارد؟
هرچند برخی تلاشها برای هماهنگسازی با استانداردهای جهانی صورت گرفته، اما هنوز هیچ قانون فدرالی برای الزام استفاده از چراغ نارنجی تصویب نشده است. با این حال، افزایش مطالعات ایمنی و آگاهی عمومی میتواند در آینده زمینهساز تغییر باشد.