یک سبک جدید طراحی نرمافزار در مرکز توجه کنفرانس جهانی توسعهدهندگان اپل قرار خواهد گرفت و زمینهساز بازطراحی آینده آیفون خواهد بود. همچنین این شرکت تاریخ آغاز طرح سالانه بازگشت به مدرسه خود را مشخص کرده و آماده گسترش تبلیغات اپراتورهای آیفون در فروشگاههای خردهفروشیاش میشود.
مقدمه
تقریبا دو دهه پیش زمانی که شرکت Apple Inc. آیفون اصلی را معرفی کرد، مفهوم رابط نرمافزاری آن نسبتا ساده بود: شبیهسازی دنیای واقعی.
این رویکرد طراحی که با عنوان اسکیومورفیسم (skeuomorphism) شناخته میشود، باعث شده بود برنامه Notes شبیه یک دفترچه یادداشت زرد قدیمی به نظر برسد و نرمافزار Maps شبیه نقشههای کاغذیای باشد که شاید پیش از ظهور دستگاههای GPS در خودرو نگه میداشتید. با گذر زمان، اپل این ایده را توسعه داد. برنامه Game Center شبیه میز بازی بلکجک طراحی شد، با نمد سبز و همه جزئیات، و رابط کاربری Podcasts به شکل یک ضبطصوت دهه شصتی درآمد.
آیفون و آیپد از اولین دستگاههای لمسی فراگیر جهان بودند و استفاده از اشیای قدیمی در طراحی نرمافزار کمک میکرد کاربران نحوه کار با آنها را یاد بگیرند. با این حال بهمرور زمان کاربران به صفحات لمسی عادت کردند و ارجاع به اشیای ۵۰ سال پیش دیگر منطقی به نظر نمیرسید.
تصاویر اولین رابط کاربری گوشی های آیفون
بنابراین در سال ۲۰۱۳ اپل رویکرد جدیدی را تحت نظر رئیس طراحی آن زمان، جانی آیو، معرفی کرد. نرمافزار iOS 7 تزیینات را کنار گذاشت و مفهومی به نام طراحی تخت (Flat Design) را پذیرفت. در این سبک از رنگهای بیشتر، شفافیت، رابطهای ساده و کنترلهای واضح مخصوص دوران دیجیتال استفاده شد.
اکنون، بیش از یک دهه بعد، اپل آماده بازطراحی عمدهای دیگر در رابط کاربری است. این تغییرات بخشی از iOS 26، iPadOS 26، tvOS 26، visionOS 26، watchOS 26، macOS 26 و CarPlay خواهند بود که در پاییز عرضه میشوند. اپل روز دوشنبه در کنفرانس جهانی توسعهدهندگان خود این رویکرد جدید را پیشنمایش خواهد داد و «آلن دای»، معاون بخش رابط کاربری، روی صحنه مجازی درباره این تغییر صحبت خواهد کرد.
طراحی رابط جدید کاربری iOS چگونه خواهد بود؟
عناصر جدید رابط کاربری با عنوان «Liquid Glass» (شیشه مایع) شناخته میشوند و ظاهری درخشان و شفاف شبیه سطح شیشهای دارند. این بخشی از تلاش اپل برای یکپارچهسازی سیستمعاملهایش است (با ظاهری مشابه در کل مجموعه.) این طراحی شامل جلوههای شفاف و براق در تمام نوارهای ابزار، رابطهای درونبرنامهای و کنترلها خواهد بود.
همانطور که طراحی تخت قدیمی همراه با دستگاههای جدیدی مانند Apple Watch و آیفونهای بزرگتر ارائه شد، Liquid Glass نیز زمینهساز محصولات سختافزاری جدید خواهد بود. از جمله آنها، آیفونی در سال ۲۰۲۷ است که برای بزرگداشت بیستمین سالگرد این محصول نمادین، بازطراحی خواهد شد.
این آیفون، مفهوم شیشه را گسترش خواهد داد. این گوشی دارای لبههایی شیشهای در تمام اطراف خود خواهد بود، حتی در کنارهها. حاشیهها فوقالعاده باریک خواهند بود و هیچ بریدگی (ناچ) روی صفحهنمایش وجود نخواهد داشت. درون اپل، این آیفون ۲۰۲۷ با نام رمز «Glasswing» شناخته میشود که اشارهای به نوعی پروانه با بالهای شفاف است.
آیفون ۱۵ در فروشگاه اپل
رابط کاربری Liquid Glass هیجانانگیزترین بخش کنفرانس توسعهدهندگان امسال خواهد بود. این همچنین اندکی حواسپرتی نسبت به واقعیتی است که اپل با آن روبروست. این شرکت در حوزه هوش مصنوعی عقب مانده، و WWDC کار زیادی برای تغییر این وضعیت انجام نخواهد داد. در عوض، اپل در حال تقویت و شیکتر کردن مجموعه موفق سیستمعاملهای خود است. این موضوع در حالی است که دیگران به سمت رابطهای کاربری نوآورانه مبتنی بر هوش مصنوعی حرکت میکنند.
در دیجینوی بخوانید:
اپل برنامه دکمههای لمسی را دوباره زنده میکند؛ اما این بار نه فقط برای آیفونها
بهترین تشبیه برای اپل در حال حاضر ممکن است صنعت خودروسازی باشد. اپل بهترین خودروهای بنزینی (سیستمعاملهایش) را تولید میکند و آنها را لوکستر نیز کرده است. این شرکت یک خودروی هیبریدی عرضه کرده (Apple Intelligence)، اما برای ساخت یک خودروی تمامبرقی واقعی در تقلا است.
هنوز راه زیادی در پیش است، اما اگر اپل میخواهد در بلندمدت رقابت کند، باید نشان دهد قادر به گذر از این مرحله است.
طرحهای اپل برای گسترش فروش محصولات خود به دانشجویان و دانش آموزان
اپل در حال آمادهسازی برای آغاز طرح سالانه بازگشت به مدرسه در ایالات متحده است. هر سال حدود ماه ژوئن، اپل این طرح را بهعنوان راهی برای افزایش فروش مک و آیپد پیش از شروع سال تحصیلی در پاییز اجرا میکند. به نظر میرسد که امسال نیز تفاوتی نخواهد داشت و شرکت در حال برنامهریزی برای شروع این طرح در تاریخ ۱۷ ژوئن است. همانند سالهای اخیر، اپل با خرید دستگاههای واجد شرایط، کارت هدیه ارائه خواهد کرد. این طرح علاوه بر برنامهی تخفیفهای آموزشی اپل اجرا میشود؛ برنامهای که قیمت محصولات را برای دانشآموزان و دانشجویان کاهش میدهد.
برنامه اپل برای فروش محصولات خود به دانشجویان
اپل تعداد تبلیغات اپراتوری خود را در فروشگاههای خردهفروشی دو برابر خواهد کرد تا فروش آیفون را افزایش دهد. اپل مدتهاست در فروشگاههای خود تخفیفها و تبلیغات مربوط به اپراتورها را برای خرید آیفون جدید ارائه میدهد، اما یک شرط اصلی وجود داشت: شرکت فقط معاملات مربوط به تعویض دستگاه (Trade-in) را میپذیرفت، آنهم فقط اگر دستگاه در شرایط خوبی قرار داشت.
اکنون اپل در حال آماده شدن برای ایجاد تغییری در تاریخ ۲۶ ژوئن است. این شرکت قصد دارد تبلیغات اپراتوریای را بپذیرد که نیازی به تعویض دستگاه ندارند و حتی آنهایی که اجازه میدهند مشتریان دستگاههای آسیبدیده را تحویل دهند (حتی اگر ارزش آنها صفر دلار باشد). این کار تعداد تبلیغاتی که اپل میتواند اجرا کند را دو برابر خواهد کرد و به جذب مشتریان در زمانی که فروشها کند شده، کمک میکند.
پرسش و پاسخ
آخرین اخبار درباره دستگاههای خانه هوشمند اپل چیست؟
اخیراً چند گزارش درباره این موضوع منتشر شده است. اپل در حال کار روی یک زنگ درب خانه با قابلیت Face ID است که آن را رقیب Amazon Ring و Google Nest قرار میدهد. همچنین شرکت با تمام توان در حال توسعه یک هاب خانه هوشمند برای دیوارها و میزهاست، بهعلاوه نسخهای از آن با بازوی رباتیک.
علاوه بر این گزارش شده است که اپل روی حسگرهای مختلف داخل خانه کار میکند، از جمله دوربینهای امنیتی با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی. البته اکثر این محصولات، نسخههایی مشابه با دستگاههایی هستند که رقبا سالهاست ارائه دادهاند. اما میتوانید مطمئن باشید که اپل این محصولات را بهعنوان دستگاههایی عمیقا یکپارچه با اکوسیستم خود معرفی خواهد کرد (اپل بهراحتی جلوی یکپارچگی رقبا را میگیرد) و آنها را با توانایی بیشتر در حفاظت از حریم خصوصی تبلیغ خواهد کرد. ضمنا، همین سیاستهای حفظ حریم خصوصی یکی از دلایلی بوده که اپل را در حوزه هوش مصنوعی عقب نگه داشته است.
پرسش: به نظر شما OpenAI چه نوع دستگاهی با همکاری جانی آیو تولید خواهد کرد؟
به نظر میرسد که OpenAI با کمک شرکت طراحی LoveFrom (متعلق به آیو) روی مجموعهای از محصولات کار میکند؛ از جمله حداقل یک گجت موبایل، یک دستگاه خانگی و یک محصول رباتیک بلندمدت. احتمالا این محصول موبایل به شکل یک گردنآویز خواهد بود که میتوانید به گردن بیندازید و بهعنوان نقطهی دسترسی به ChatGPT از آن استفاده کنید. دستگاه خانگی نیز احتمالا روی میز قرار میگیرد. درباره ربات احتمالی، این احتمالا سالها با عرضه فاصله دارد، اما احتمالا ماشینی خواهد بود که از طریق هوش مصنوعی با انسان رابطهای شکل میدهد.
پرسش: آیا اپل در WWDC امسال سختافزار جدیدی معرفی خواهد کرد؟
اپل در حال حاضر سختافزاری آماده برای عرضه ندارد. نسل بعدی آیفون، آیپد، اپل واچ و مک طبق روال همیشگی تا اواخر سال معرفی نمیشوند. ایرتگ جدید تقریبا آماده است و طی چند ماه گذشته برای عرضه مهیا شده، اما این محصول چندان قابل توجه نیست و منطقی نیست در WWDC رونمایی شود.
در گذشته، اپل از این کنفرانس برای معرفی دستهبندیهای جدید سختافزاری مانند هدست Vision Pro در سال ۲۰۲۳ استفاده کرده است. با این حال با توجه به واکنش منفی نسبت به تأخیرهای هوش مصنوعی اپل پس از رونمایی آن در سال ۲۰۲۴، بعید است که شرکت محصولی را معرفی کند که هنوز فاصله زیادی تا آماده شدن دارد. بنابراین احتمالا چیزی مثل هاب خانه هوشمند را در این رویداد نخواهید دید.
نظرات کاربران