نیلی بلاگ

آزمایش اولیه روبوتاکسی تسلا در شهر آستین با چالش‌هایی مواجه شد

نخستین آزمایش عمومی روبوتاکسی‌های تسلا در شهر آستین، طبق ویدئوهای منتشرشده توسط سرنشینان منتخب شرکت در چند روز نخست، به مشکلات متعدد ترافیکی و رانندگی انجامید. ایلان ماسک، مدیر ارشد عملیات تسلا، آینده مالی شرکت را به فناوری خودران گره زده و با توجه به کاهش فروش تسلا، ریسک این پروژه بسیار بالاست. وی اظهار داشته که تسلا این سرویس را اواخر امسال در سایر شهرهای ایالات متحده نیز ارائه خواهد کرد و پیش‌بینی کرده که میلیون‌ها خودرو تسلا تا نیمه دوم سال آینده میلادی کاملاً خودران فعالیت خواهند کرد.

هواداران تسلا که به این آزمایش دعوت شده بودند، به شدت پشتیبان پروژه بودند و ویدئوهایی از ساعت‌ها رانندگی بدون مشکل منتشر کردند، اما مشکلات پیش‌آمده سؤالاتی را از سوی نهادهای فدرال تنظیم‌کننده ایمنی جاده‌ای و کارشناسان ایمنی خودرو مطرح ساخت. مشکلات گزارش شده شامل ورود روبوتاکسی‌های تسلا به لاین اشتباه، پیاده کردن مسافران در میانه جاده‌های چندلاینه یا در چهارراه‌ها، ترمزهای ناگهانی، سرعت غیرمجاز و رانندگی روی جدول‌های خیابان بود.

در یک نمونه، یک روبوتاکسی به مدت تقریبی ۶ ثانیه وارد لاین تردد خودروهای روبرو شد. این خودرو در لاین گردش به چپ در یک چهارراه توقف کرده بود و راهنمای گردش به چپ آن روشن بود. سپس فرمان به صورت لحظه‌ای لرزید و به جای گردش، مستقیم به سمت لاین تردد خودروهای روبرو حرکت کرد که این امر باعث بوق زدن خودروی پشت سر شد.

در حادثه‌ای دیگر، خودرو بدون هیچ مانع مشخصی در ویدئو، ناگهان ترمز کرد. مسافر به جلو پرتاب شد و وسایلش روی کف خودرو افتاد. در ویدئوی سومی که از خودروی دیگری ضبط شده بود، یک روبوتاکسی در حین عبور از کنار خودروهای پلیس با چراغ‌های چشمک‌زن، دو بار ناگهان در میانه جاده توقف کرد. تسلا این آزمایش را با حضور ناظران ایمنی انسانی در صندلی سرنشین جلو انجام می‌دهد. ویدئوی چهارمی نشان داد که ناظر ایمنی دکمه‌ای را برای توقف روبوتاکسی زمانی که یک کامیون تحویل بار جلوی آن شروع به عقب رفتن کرد، فشار داد.

آزمایش اولیه روبوتاکسی تسلا در شهر آستین با چالش‌هایی مواجه شده است

فیلیپ کوپمن، استاد مهندسی کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون و کارشناس فناوری خودران، اظهار داشت: «اینکه در همان روزهای اول این حجم از ویدئوهای رانندگی بی‌نظم و نامناسب منتشر شود، بسیار زود است. من انتظار نداشتم در همان روز نخست این تعداد ویدئو از رانندگی مشکل‌دار را ببینم.» تسلا در حال آزمایش حدود ۱۰ تا ۲۰ روبوتاکسی است که مدل‌های Model Y استاندارد با نرم‌افزار پیشرفته هستند و از بعدازظهر یکشنبه خدمات رسانی را آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز توانست به طور مستقل مکان حداقل ۱۱ ویدئو را که مشکلات را نشان می‌دادند، تأیید کند. تسلا به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد. سخنگوی شهر آستین اعلام کرد که مقامات از مشکلات تسلا که در شبکه‌های اجتماعی ثبت شده آگاه هستند و هر زمان که نگرانی احتمالی قانونی یا ایمنی به اطلاع ما برسد، بلافاصله آن را با شرکت در میان می‌گذاریم. سخنگو اضافه کرد که اداره پلیس فعالانه با تسلا همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که افسران می‌توانند با روبوتاکسی‌ها به طور ایمن تعامل داشته باشند.

حوادثی که با دوربین ثبت شدند، شامل تصادفات نبودند و یکی از کارشناسان اظهار داشت که برخی از آن‌ها نشان‌دهنده تمرکز بر ایمنی است. آلن کورنهاوزر، استاد تحقیقات عملیات و مهندسی مالی دانشگاه پرینستون، در ایمیلی عنوان کرد: «تاکنون خوب بوده است. [خودرو] موقعیت‌ها را بسیار خوب مدیریت کرده و احتمالاً بهتر از رانندگان ماهر عمل می‌کند. رانندگی با سرعتی کمتر از جریان غالب ترافیک، خطرناک‌تر خواهد بود.»

آزمایش تسلا به شکل عمومی است. شرکت‌های دیگر نیز با مشکلات مشابهی روبرو شده‌اند: Waymo از آلفابت و Cruise از جنرال موتورز پس از ورود به خیابان‌های آستین، سهم خود را از حوادث ترافیکی داشتند. مقامات شهری طی دو سال گذشته ده‌ها مورد را ثبت کرده‌اند که در آن‌ها ساکنان و مسئولین گزارش دادند که روبوتاکسی‌ها با توقف در میانه جاده‌ها، پاسخ ندادن به دستورات پلیس و عدم توانایی در مواجهه با وسایل نقلیه اضطراری و بسته‌شدن مسیرها، باعث انسداد ترافیک شده‌اند.

یک حادثه جدی با عابر پیاده در سال ۲۰۲۳ منجر به توقف فعالیت کروز در سال گذشته شد. Waymo تنها سرویس روبوتاکسی در ایالات متحده است که مسافران پولی را بدون راننده پشتیبان انسانی یا ناظر ایمنی درون خودرو جابجا می‌کند. این شرکت از اوایل امسال ارائه خدمات به عموم مردم را از طریق اوبر در آستین آغاز کرد. ماسک سال‌هاست که در تحقق وعده‌های خود مبنی بر نزدیکی خودروهای خودران تسلا ناکام مانده است. تسلا این سرویس را با هزینه ثابت ۴.۲۰ دلار به تعداد محدودی از مسافران منتخب ارائه کرده است. این سرویس در دسترس عموم نیست و روبوتاکسی‌ها در منطقه محدودی فعالیت می‌کنند و از چهارراه‌های دشوار و آب‌وهوای بد اجتناب می‌ورزند.

مسافران به ندرت از مشکلات رانندگی آزرده می‌شدند. فرزاد مصباحی، مدیر برنامه سابق تسلا، و همسفرش در طول یک سفر گزینه “پیاده شدن زودتر” را انتخاب کردند. ویدئوی او نشان داد که خودرو در یک چهارراه با چراغ راهنمایی توقف کرد. آن‌ها به سرعت پیاده شده و به پیاده‌رو رفتند. صدای مصباحی پس از سفر شنیده می‌شود که می‌گوید: «ماشین باید می‌دانست که نباید آنجا توقف کند.» هم‌سفرش اضافه می‌کند: «فرصت‌هایی برای بهبود وجود دارد.»

کارا کوکلمان، استاد مهندسی حمل و نقل در دانشگاه تگزاس در آستین، اظهار داشت که این نمونه‌ای است که اکثر شرکت‌ها با آن راحت نخواهند بود و افزود که از اشتباهات ترافیکی متعجب شد. او گفت: «پیاده کردن افراد در میانه یک جاده شش‌لاینه یا لبه یک چهارراه شلوغ در حالی که ترافیک در جهت مخالف حرکت می‌کند، بسیار خطرناک است. آن‌ها قطعاً نمی‌خواستند این کار را انجام دهند یا با دوربین گرفته شوند.»

منبع خبر

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

برچسب‌ها

مطالب پیشنهادی

بررسی بازی The Alters

تا به حال به این سوال فکر کردید که اگر کاری را نمی‌کردید و تصمیم...

نظرات کاربران

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *