نیلی بلاگ

ایکس باکس در مسیر سه چراغ قرمز!

از هفته‌های گذشته، شایعات زیادی پخش شده بود که مایکروسافت برای یک تعدیل نیروی گسترده آماده می‌شود، اما با انتشار خبرهای رسمی در شب گذشته، باز هم از حد و اندازه این تعدیل نیرو غافلگیر شدیم. بخش گیمینگ مایکروسافت یعنی ایکس باکس هم از این تعدیل نیروی گسترده در امان نماند و توسعه بسیاری از پروژه‌های موردانتظار استودیوها متوقف شدند و استودیوی جاه‌طلبی مثل The Initiative هم تعطیل شد. حالا تقریبا می‌توانیم بگوییم که ایکس باکسی که ده سال گذشته می‌شناختیم، مرده و حالا دوره مایکروسافت گیمینگ آغاز شده است.

مایکروسافت 9000 نفر از کارکنان خودش را تعدیل کرد و این یکی از گسترده‌ترین تعدیل نیروهای این ابرکمپانی در طول یک دهه اخیر بوده است. استودیوهای ایکس باکس هم به عنوان بخشی که حداقل در حوزه سخت‌افزار سودآوری کلانی برای کمپانی ندارد، تحت تاثیر این تعدیل قرار گرفت. فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس، ادعا می‌کند که تعدیل نیرو پیرامون استودیوهای ایکس باکس در راستای تضمین موفقیت طولانی‌مدت برند و تمرکز روی نقاط استراتژیک صورت گرفته است. از استودیوهایی که تحت‌تاثیر این تعدیل قرار گرفتند، می‌توان به مجموعه King (متمرکز بر بازی‌های موبایلی)، استودیوی Turn 10 (توسعه‌دهنده بازی‌های فورتزا)، دو مجموعه بازاریابی زنی‌مکس و استودیوی زنی‌مکس آنلاین، استودیوهای Sledgehammer Games و Raven Software و High Moon (استودیوهای پشتیبانی مجموعه کال آو دیوتی) و استودیوهای هیلو اشاره کرد. اما با تمامی این اوصاف برخی تصمیم‌ها واقعا باورنکردنی است.

ایکس باکس توسعه بازی Everwild را متوقف کرد

استودیوی Rare با Sea of Thieves، یکی از موفق‌ترین بازی‌های ایکس باکس در طول یک دهه اخیر را توسعه داد که هم از لحاظ آمار و هم از لحاظ پشتیبانی، مورد استقبال قرار گرفته است. این استودیو نزدیک به یازده سال روی توسعه بازی Everwild متمرکز بود، اما در پی تعدیل نیرو توسعه این بازی هم متوقف شد. پروژه‌ای که انتظارات زیادی بین طرفداران ایجاد کرده بود و عده‌ای از سکوت طولانی‌مدت پیرامون آن نگران شده بودند.

نگرانی که بی‌راه هم نبود و سرنوشت تلخی برای بازی جدید Rare رقم خورد. در پی متوقف شدن توسعه این بازی، گرگ مایلز (Gregg Mayles)، طراح بازی باسابقه استودیوی Rare که سابقه کار روی پروژه‌های Banjo-Kazooie و بازی Sea of Thieves به عنوان کارگردان را داشته، پس از 35 سال از این استودیو جدا می‌شود. همین خبر، می‌تواند زنگ خطری برای یکی از استودیوهای محبوب بازی‌سازی باشد. اینکه یک استودیو به مدت یازده سال مشغول توسعه یک پروژه جدید باشد و ناگهان توسعه آن توسط مدیران کلان متوقف شود، آسیب بزرگی‌ست و گاهی این تلنگرها، دومینو وار پیش می‌روند و به بسته شدن استودیو ختم می‌شود.

در بازار بی‌رحم امروز، حتی استودیویی مثل Rare با وجود پروژه زنده و موفق Sea of Thieves هم نمی‌تواند تضمینی برای مایکروسافت ایجاد کند و این واقعا اتفاق تلخی‌ست.

بازی کنسل شده Perfect Dark

اما بزرگترین شوک خبری که در پی این تعدیل نیرو منتشر شد، مرتبط با بازی Perfect Dark است. این بازی توسط استودیوی The Initiative در حال توسعه بود. استودیویی که در سال 2018 تحت‌نظر ایکس باکس تاسیس شد تا هدف جاه‌طلبانه «ساخت بازی AAAA» را دنبال کند. اعضای سابق استودیوهای کریستال داینامیکس، سانتامونیکا و راکستار به این استودیو پیوستند و انتظارها به اوج خودش رسید. با معرفی رسمی بازی Perfect Dark در سال 2020 و نمایش گیم‌پلی در شوکیس سال گذشته، به‌نظر می‌رسید که اوضاع این بازی خوب باشد، اما خبر روز گذشته نشان داد تمامی شایعات پیرامون توسعه جهنمی بازی درست بوده است.

حتی توسعه مشترک این بازی با استودیوی کریستال داینامیکس هم چاره کار نشد و توسعه ریبوت بازی Perfect Dark رسما متوقف شد. عنوانی که می‌توانست تاثیر زیادی روی بازی‌های جاسوسی و ایمرسیو سیم بگذارد و یکی از سری بازی‌های خاک‌خورده صنعت را دوباره بر سر زبان‌ها بیندازد، اما حالا تیر خلاصی بر پیکر بی‌جان آن زده شد.

این مسئله زمانی غم‌انگیز است که مایکروسافت، کلی سرمایه برای خرید کمپانی بتسدا و زنی‌مکس و اکتیویژن بلیزارد وسط گذاشت، تا چند سال بعد، استودیویی که توسط خود ایکس باکس تشکیل شده بود را تعطیل کند. گویا تمامی خریدهای بزرگ انجام شد تا در وهله اول، استودیوهای ایکس باکس در لبه پرتگاه قرار بگیرند.

استودیوی Zenimax Online

در کنار این دو پروژه، یک بازی آنلاین معرفی‌نشده براساس دنیای الدر اسکرولز هم متوقف شد و تمامی این اتفاقات یک موضوع را نشان می‌دهد؛ ایکس باکس قدیم دیگر وجود ندارد. ردموندی‌ها هرگز نتوانستند از اشتباهات آغاز نسل هشتم ریکاوری کنند و رقابت را به بهترین تیم مدیریتی پلی‌استیشن باختند. درست است که سرویس‌هایی مثل گیم‌پس و کنسولی مثل سریز اس توانسته‌اند این برند را زنده نگه دارند، اما هیچ‌کدام نتوانستند اطمینان مدیران مایکروسافت را نسبت به برند گیمینگ خودشان بیشتر کنند.

حالا شاید برای بسیاری از شما سوال شده باشد که دقیقا چه اتفاقی برای ایکس باکس در حال رخ دادن است؟ باید بگویم که ما در مسیر یک تغییر قرار داریم؛ تغییر یک پرچم‌دار صنعت به بزرگترین ناشر صنعت. از حذف نام ایکس باکس از سرویس گیم‌پس بگیرید تا انتشار بزرگترین بازی‌های انحصاری برای کنسول‌های رقیب، و حتی تولید یک سخت‌افزار نه توسط مهندسان ایکس باکس بلکه برند ایسوس، تمامی این سیاست‌ها در راستای این تغییر اتفاق می‌افتند. سیاستی که احتمالا در راستای خرید کلان اکتیویژن بلیزارد و بتسدا در نظر گرفته شد. مایکروسافت حالا از برند ایکس باکس انتظار دارد با داشتن نام‌هایی مثل کال آو دیوتی، ماینکرفت و الدراسکرولز زیر پرچم خود، نقش ناشری بزرگ را در صنعت ایفا کند، نه یک پلتفرم‌هولدر رقیب برای پلی‌استیشن و نینتندو.

تعدیل نیروی استودیوهای ایکس باکس

اما در همین مسیر هم تصمیمات اشتباه متعددی رخ داده است. به طور مثال، انتخاب بازی The Outer World 2 به عنوان اولین بازی انحصاری هشتاد دلاری، یکی از آن تصمیم‌هایی است که استودیوی فعالی مثل Obsidian را در خطر می‌اندازد. عدم موفقیت چشم‌گیر بازی Avowed و احتمالا عدم موفقیت The Outer Worlds 2 در بازار، نگرانی‌های زیادی را برای استودیوی فعالی مثل ابسیدین ایجاد می‌کند. البته که اگر ابسیدین در این بازار، تحت‌نظر هر برندی به‌غیر از ایکس باکس بود، هرگز با شرایط امروز شباهت نداشت، اما حالا این سران ایکس باکس نیستند که برای استودیوها تصمیم‌گیری می‌کنند، این مایکروسافت است که سرنوشت آن‌ها را تعیین می‌کند.

ایکس باکس برای سال آینده، وعده اتفاقات مهم و بازگشت نام‌های مهمی مثل هیلو، گیرز، فیبل و فورتزا را داده است، اما چقدر تضمین وجود دارد که این بازی‌ها در بازار موفق شوند؟ مگر هیلو اینفینیت و استارفیلد توانست موفقیتی طولانی‌مدت را برای ایکس باکس تضمین کنند؟ و سوال مهم‌تر، مگر تمام این بازی‌ها قرار است تماما برای ایکس باکس باشند؟ جدای از این عناوین، سرنوشت بازی‌هایی مثل Contraband و OD حالا مبهم‌تر از همیشه است!

سه چراغ قرمز کنسول ایکس باکس

ایکس باکس امروز، برندی است که پشت نام‌های کال آو دیوتی، دیابلو، الدر اسکرولز، کندی کراش و بازی‌های استودیوهای خودش قرار می‌گیرد و تمام عناوین مهم را برای رقبا هم عرضه می‌کند. درست است که این عناوین در سرویس گیم‌پس در دسترس قرار دارند، اما دیگر امتیازی برای کنسول‌ها محسوب نمی‌شوند و این یعنی پایان چرخه عرضه کنسول ایکس باکس تنها با یک نسل دیگر. این‌ها نشانه تغییر است؛ ایکس باکسی که می‌شناختیم، سه چراغ قرمز خودش را دریافت کرد و کنار گذاشته شد. حالا نوبت ایکس باکس جدید یا بگذارید دقیق‌تر بگویم، نوبت مایکروسافت گیمینگ است؛ اما مایکروسافتی که می‌شناسیم، شاید برای بقای این ایکس باکس جدید هم صبور و باحوصله نباشد.

منبع

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

برچسب‌ها

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *