در این مطلب به بررسی یکی از مهمترین آثار اقتباسی دنیای بازیهای ویدیویی میپردازیم. آیا Dune: Awakening توانسته در لیست ارزشمندترین اقتباسهای گیمینگ جای بگیرد؟ برای دریافت پاسخ به این سوال، با ما همراه باشید.
اگر قرار باشد تکتک مکانیکها و سیستمهای بازی دون: اویکنینگ را بهصورت جداگانه بررسی کنیم و به سطح کیفی آنها امتیاز بدهیم، در پایان این فرایند امتیازها جالب و رضایتبخش نخواهند بود، اما در کمال تعجب، ماحصل کنار یکدیگر چیده شدن این عناصر معمولی و متوسط، یک گیمپلی سرگرمکننده و متناسب با اتمسفر اثر شده است. سیستمهای بازی بهقدری خوب در هم تنیده و ترکیب شدهاند که باعث میشود پتانسیل زیادی برای گسترش آن در آینده متصور شویم.
سیستم مبارزاتی بازی که بیشتر بخشهای آن تیراندازی و مبارزه با سلاحهای سرد را شامل میشود بسیار معمولی است، از طرفی نه با یک سیستم مبارزاتی جذاب طرف هستیم که هوش از سر میپراند و نه ایراد خاص و عجیبی دارد که بهواسطهٔ آن بتوانیم بازی را به باد انتقاد بگیریم. آثار سیار جذابتری از این عنوان که بتوان تجربه تیراندازی، مبارزه با سلاحهای سرد و مبارزات هوایی را از آنها دریافت کرد کم نیستند؛ بنابراین اگر به دنبال یک تجربه اکشن و هیجانانگیزی که در عین حال نو و بسیار متنوع باشد هستید، دون چندان گزینه مناسبی نخواهد بود.
با این وجود، گیمپلی دون: اویکنینگ به دلیل ارائه یک تجربه متعادل و متوسط روبهبالا در ژانر بقا، میتواند برای شما جذاب جلوه کند و تبدیل به یک تجربهای منحصربهفرد بشود. گیمپلی دون در وهله اول با طراحی و پیادهسازی صحیح سیستمهای متفاوت و متنوع در جهت خلق یک تجربه درجه یک در ژانر بقا و در ادامه درهمآمیختگی این عناصر با المانهای داستانی به شکلی عالی و استثنایی، توانسته بهترین تجربه گیمینگی که در حال حاضر میتوانید از دنیای خارقالعاده دون داشته باشید را فراهم آورد.
تنها ایراد تقریباً جدی وارد بر کلیت گیمپلی را میتوان پیشروی کُند آن دانست. با توجه به سیستمهای بسیار زیاد و پیچیده، طبیعی و منطقی به نظر میرسد که زمان زیادی باید صرف کرد تا سیستمهای مختلف گیمپلی به پتانسیل حداکثری خود برای ارائه یک تجربه بقا برسند، اما با این حال، بهنظر میرسد سازندگان روی حوصله مخاطبین خود بسیار حساب باز کردهاند و تدابیر خاصی برای جذاب کردن ساعات ابتدایی تجربه نیندیشیدهاند که این موضوع در کنار کاتسینها زیادی که در اوایل بازی حضور دارند، ضربه زیادی به ریتم وارد میکنند.
کاتسینها بهشدت بد و مبتدیانه کارگردانی شدهاند و حضور برخی از آنها اصلاً ضرورتی ندارد و فقط ریتم بازی را لگدمال میکنند. از سوی دیگر، تکلیف دوربین مشخص نیست و این موضوع را از اولین کاتسینی که یک مبارزه تنبهتن را به نمایش میگذارد، بهوضوح میتوان مشاهده کرد. طبیعتاً با توجه به ژانر و حالوهوای گیمپلی این اثر، کیفیت کارگردانی کاتسینها شاید آخرین چیزی باشد که بتوان بهواسطهٔ آن بازی را مورد انتقاد سخت قرار داد، اما از طرفی وقتی تمامی ستونهای یک اثر روی اتمسفر و فضایی منحصربهفرد بنا میشود، توجه و پرداخت به این موارد میتواند کمک شایانی به خروجی نهایی بکند.
اولین و مهمترین پرسشی که پیش از خرید این بازی باید از خود بکنید، میزان علاقه شما به اثر ادبی یا سینمایی دون است؛ به عبارتی، پیشنیاز اینکه این بازی برای شما سرگرمکننده باشد، علاقه شما به جهان منحصربهفرد دون است. اگر علاقه چندانی به این جهان و اتمسفر ندارید، باید بگویم گیمپلی بازی در بهترین حالت میتواند تنها برای چندین ساعت شما را سرگرم کند، اما اگر جزو آن دسته از طرفداران دو آتیشه این اثر هستید، به دلایلی که در ادامه ذکر میکنم این بازی بیشک ارزش پول و وقت شما را دارد.
نقطه قوت این اثر تنها و تنها در به نمایش گذاشتن اتمسفر منحصربهفرد و خارقالعادهی جهان دون است که به لطف طراحی و پیادهسازی جلوههای بصری و شنیداری ممکن شده.
موسیقیها در جهت خلق اتمسفر کارا ظاهر میشوند. حتی اگر جلوههای بصری را بسیار ضعیف و بیکیفیت بدانیم، باز هم موسیقیها بهقدری قدرتمند ظاهر میشود که بتواند بازیکن را به دل دنیای دون ببرند و طعم شنهای صحرای Arrakis را به او بچشاند.
جلوههای بصری اثر شاید در حد و اندازه بازیهای نسل نهمی نباشند، اما ذرهای این موضوع اهمیتی ندارد، زیرا بازی به هدف خود میرسد و در امر فضاسازی بسیار عالی عمل میکند.
تیم هنری این اثر در امر نورپردازی، رنگآمیزی و طراحی شکل صخرهها و فضای صحرا عملکرد بسیار قابلقبولی دارد و ایراد مهمی به این موارد وارد نیست. این طراحیهای بهخوبی شکلگرفته و به لطف غنای منبع الهام، شاهد اثر چشمنوازی هستیم. از طرفی این کمنقص بودن طراحیهای هنری را میتوان باتوجه به امکانات فراوان و تنوع محیطی بسیار کم دنیای دون دانست، زیرا در حالت عادی طراحان بخش هنری برای طراحی محیط و دنیای یک اثر باید دست به خلق چندین و چند محیط متفاوت، متنوع و درعینحال بههمپیوسته بزنند؛ بنابراین وجود اشکال عیب در این بخش به معنای واقعی کلمه غیرقابلبخشش میبود.
Dune: Awakening
لازمه لذتبخش بودن Dune: Awakening برای شما، دو شرط است که اولین شرط علاقه شما به دنیای Dune و دومی علاقه شما به ژانر بقا است. اگر علاقهای به دنیای دون ندارید و تنها ژانر بقاء باعث شده تا فکر تجربه آن به سرتان بزند، بدون شکت آثار دیگر در این ژانر خیلی بیشتر از دون، سرگرمتان خواهند کرد. در نهایت اگر پاسخ شما به دو شرطی که ذکر کردم مثبت است، برای اقدام به تجربه این بازی ذرهای تعلل نکنید.
نکات مثبت:
موسیقی متن درجهیک و در خدمت اثرجلوههای بصری متناسب و کمنقصطراحی و پیادهسازی اتمسفر و دنیای منحصربهفرد دون به شکلی صحیح و زیبادرهمآمیختگی عناصر داستانی و گیمپلی به شکلی زیبا و صحیح
نکات منفی:
برای اینکه بازی بهقدر کافی جذاب و سرگرمکننده شود، باید زمان زیادی صرف آن کنیدمکانیکها و سیستمها نوآورانه و خلاقانه نیستندمکانیکهای تیراندازی و مبارزهای تقریباً و خشک و بیروحی تلقی میشوندکارگردانی ضعیف و جذاب نبودن کاتسینها
۷.۵
این بازی براساس کد ارسالی ناشر (Funcom) و روی PC تجربه و بررسی شده است
نظرات کاربران