بازی The Duskbloods که بهصورت انحصاری برای Nintendo Switch 2 منتشر خواهد شد، به اندازه هر اثر دیگری از FromSoftware امیدوارکننده به نظر میرسد؛ با این حال، شباهت انکارناپذیر آن به یکی دیگر از آثار این استودیو باعث شده تا واکنشها نسبت به آن پیچیده شود.
در واقع، The Duskbloods شباهت چشمگیری به Bloodborne دارد؛ از نظر بصری، فضاسازی، و تمهایی چون فراانسانگرایی و فروپاشی اجتماعی، شاهد اشتراکاتی هستیم. این موضوع توجه طرفداران Bloodborne را جلب کرده است؛ همان طرفدارانی که طی یک دهه گذشته مشتاقانه منتظر دنبالهای برای این عنوان تحسینبرانگیز بودهاند. هرچند بهنظر نمیرسد که Bloodborne 2 به این زودیها عرضه شود، The Duskbloods میتواند در حال حاضر جایگزینی قدرتمند باشد. با وجود شباهتهای آشکار به Bloodborne، این بازی در حال شکلگیری به عنوان اثری کاملاً اصیل است؛ نهتنها بهواسطه سیستمهای PvPvE، بلکه به دلیل محوریت روایت آن.
بازیکنان در نقش Bloodsworn قرار میگیرند؛ موجوداتی فرا انسانی که به واسطه قدرت خونی خود، قدرتهای ماورایی دارند. کارگردان بازی، هیدتاکا میازاکی، اذعان کرده که برای Bloodsworn از تصویرسازیهای کلاسیک خونآشامها الهام گرفتهاند، اما تأکید دارد که آنها لزوماً خودِ خونآشام نیستند. این موجودات در جستوجوی چیزی بهنام First Blood هستند؛ عنصری که «همزمان با پایان جامعه انسانی جاری میشود». با توجه به این همه اشاره به خون، ممکن است تصور شود که The Duskbloods هرگز از اتهامات شباهت به Bloodborne رهایی نمییابد، اما واقعیت احتمالاً متفاوت خواهد بود.
خون در بازی The Duskbloods بیشتر جنبهی استعاری خواهد داشت تا واقعی
مفهوم «خون» همواره حامل پیامهایی قدرتمند بوده است؛ از بیماری گرفته تا تبار و پیوندهای خانوادگی. Bloodborne بهشکلی عمیق در این معانی نمادین فرو میرود، اما در عین حال استفاده آن از خون بسیار صریح و عینی است. در این بازی، از نوعی خون خاص برای تغییر فیزیکی و روانی انسانها استفاده میشود. فرایند «تزریق خون»، که طی آن خون Pthumerian به انسانها منتقل میشود، بهعنوان درمانی برای همه بیماریها در دنیای Bloodborne معرفی شده و ویژگیهای فیزیکی افراد را تقویت میکند. با این حال، چنین عملی منجر به توهم، جنون و در نهایت وحشیگری ختم میشود.
اگرچه استفاده Bloodborne از خون در برخی ابعاد نمادین به شمار میرود، اما با نگاهی به حماقت انسان و پیشرفت بیمهار او، کاربردش بیشتر عینی است تا استعاری. انسانها در این بازی بهطور واقعی خون را به بدن خود تزریق میکنند و این خواصش است که آنها را به جنون وا داشته و عطششان برای دانشی غیرقابلدسترس را شعلهور میسازد. حتی عنوان بازی نیز اشارهای مستقیم به همین موضوع دارد. ساکنان Yharnam به بیماریای «منتقلشده از طریق خون» دچار شدهاند که منشأ آن طراحیهای خودشان بوده است.
اما میازاکی در گفتوگو با Nintendo توضیح میدهد:
در بازی The Duskbloods خون بیشتر بهعنوان یک مفهوم به کار رفته است، نه در معنای عینی آن مانند به تصویر کشیدن صدمات فیزیکی.
او همچنین بیان میکند:
خون نماد یکی از تمهای کلیدی بازی است و تاریخی که در خود دارد؛ قدرتی که منتقل میکند، سرنوشتهایی که شکل میدهد و نشانی از کسانی است که از محدودیتهای بشری خود فراتر رفتهاند.
این توصیف گسترده است، اما بهروشنی نشان میدهد که خون در این بازی صرفاً مایعی در بدن انسان نخواهد بود. بهنظر میرسد که در The Duskbloods، خون میتواند استعارهای برای «تبار» و «وراثت» باشد؛ روشی برای بازتاب تاریخ یک جامعه، نژاد یا جمعیت. این رویکرد میتواند درهای تازهای به روی روایتهایی منحصر به فرد بگشاید، از جمله موضوعاتی نظیر اهمیت خانواده یا آسیبهای نسلی. اصطلاح «گوشت و خون» که برای اعضای خانواده به کار میرود، بیدلیل نیست و بسیار محتمل است که این تفسیر گسترده و تقریباً جهانی از مفهوم خون، محرک اصلی روایت در دنیای The Duskbloods باشد بیش از آنکه خود خون به عنوان یک ماده فیزیکی محوریت داشته باشد.
نظرات کاربران